http://patmos2.vlu.fi/filebank/blog/authors/fb-share_2_4995-LM_tanaan-profile.jpg Istun matkamuisto-hotdog-kioski-bungalovissa Galilean Sahnessa. Matkaryhmäni nelisenkymmentä suomalaista ovat uimassa tai köllöttelevät auringossa. Itse istun varjoisassa pöydässä. Olen hiljentynyt ja rukoillut ja saanut Pyhän Hengen valoa raamatunkohtiin, joista illemmällä opetan... http://patmos2.vlu.fi/blogi/kirjoitukset/843/jeesuksen_opetuslasten_sandaaleissa Patmos article
Leo Meller
16.4.2016
Leo Meller

Leo Meller on Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).

Jeesuksen opetuslasten sandaaleissa


Istun matkamuisto-hotdog-kioski-bungalovissa Galilean Sahnessa. Matkaryhmäni nelisenkymmentä suomalaista ovat uimassa tai köllöttelevät auringossa.  Itse istun varjoisassa pöydässä.  Olen hiljentynyt ja rukoillut ja saanut Pyhän Hengen valoa raamatunkohtiin, joista illemmällä opetan patmospyhiinvaeltajia.  Olen sulkemassa Raamattuani ja katselen ympärilleni -  ja katseeni pysähtyy telineeseen, jossa riippuu varmasti puolensataa erilaista sandaaliparia.  Kaikki erilaisia!  Ja sitten loksahtaa.  Oppaamme, erinomainen Ariel Sella, on aamupäivällä kertonut Jeesuksen opetuslapsista ja todennut, että jos olisimme kulkeneet heidän sandaaleissaan, niin olisimme näillä paikoilla retkeämme kokeneet sitä ja tätä.  Nyt tuijotan sandaalivuorta ja olen kuulevinani Jeesuksen kysyvän minulta, olenko jo valinnut sandaalit joissa seurata Häntä.  Käsitän kuin valon välähdyksessä, että sandaalit ovat varustus johonkin tavallisuudesta poikkeavaan vaellusosuuteen kristillisessä elämässäni.  Päätän kuunnella ja samalla kirjoittaa.

 

Nasaretin Jeesus kutsui miehensä matkaansa.  Yksi toisensa jälkeen he olivat vastanneet kutsuun, syntyi opetuslasten yhteys, ja matkaa tehtiin.

Mestari ja oppilaat sandaaleissaan.

Olethan ajatellut mitä "tässä olen - seuraan sinua!" asetelma piti sisällään?

Juutalaisessa yhteisössä perhesiteet olivat vahvoja.  Niin myös sidonnaisuudet asuinpaikkaan, sukujen maa-alueista  puhumattakaan.  Valituilla miehillä oli myös ammattinsa ja joillakin huollettavia.

Nyt alkoi kierros maata ja mantuja myöten sellaisen miehen kanssa, joka milloin suoremmin sanoin, milloin kätketyimmin julisti olevansa Jumalan Poika, odotettu Messias.

Jeesus ei kuitenkaan ollut pelkkä sanojen mies. 

Hän oli tekijä.  Ihmeitten ja merkkien ja messiaanisten tunnustekojen tekijä.  Kulkea lähellä Jeesusta tuntui kuukausi kuukaudelta mielekkäämmältä, tarkoituksellisemmalta, lopullisemmalta.

Opetuslapset sijoittivat toivonsa ja tulevaisuutensa Jeesukseen.

Kolme  vuotta Hänen matkassaan.

Ja sitten yhtenä hirmuisena päivänä oli pakko tunnustaa: Messias kuolee nyt ristillä.  Hänet haudataan.  Eikö Hän sittenkään ollut se, jota odotettiin?

 

Mutta sitten!

Jotkut naiset tulivat haudalta.  Jeesuksen haudalta.  Pääsiäisen läheisyys oli sekoittanut hautaamisen järjestystä. Ruumis oli otettava ristiltä ajoissa, vaikka Jeesusta ei ollut ennätetty voidella juutalaisen hautajaisrituaalin mukaan.

Naiset kiirehtivät viikon ensimmäisenä päivänä suoriutumaan tästä tehtävästä.

Vaan Jeesus ei ollut haudassa!

Sen sijaan taivas oli läsnä kalliohaudan suulla: enkeli ilmoitti Jeesuksen nousseen kuolleista!

Muutamat tunnit - muutama vuorokausi - muutti kaiken.  Useampaankin kertaan.

 

Täällä Israelissa alkaa pian juutalainen pääsiäinen.

Joskus täällä Israelissa olen kokenut juutalaisen pääsiäisen ja läntisen kristikunnan pääsiäisen osuvan toisiinsa, ainakin hipaisemalla.  Tänä vuonna elän Jumalan kahden kansan kahden  pääsiäisen aikavajoamassa.

Lienenkö aivan ikäni ja pyhien mielikuvien höperöittämä, mutta tuntuu kuin sandaalivuori edessäni alkaisi saarnata: Pistä hengellisiin jalkoihisi toisen mahdollisuuden pääsiäissandaalit!  Menetitkö jotakin ylösnousemuksen juhlinnasta vuonna 2016? Kertaa, mistä on kysymys, kun hauta on tyhjä ja Jeesus elää!  Tässä ja nyt, ota vastaan uudistumisen lahjamahdollisuus!

Patmospyhiinvaeltajat nauttivat edelleen auringosta ja vedestä, jotkut toki ovat jo tulleet varjoon, lipsivat jäätelöä tai juovat nesteitä.  Olin valinnut istumapaikkani bungalovin kulmauksesta, jossa pelkkä oleminen julistaisi keskusteluseuraa haluaville, että on hiljentymiseni tunti.  Matkatoverini tietävät, että tarvitsevan tuollaisen ajan saadakseni Pyhän Hengen alttarilla kosketuksen Hengestä, joka tekee eläväksi senkin, mitä illalla jaan.

Nyt kuitenkin on oman sieluni hoidon hetki.

Etsin pääsyä pääsiäisen ihmeeseen.

Pyydän löytää sen, mitä saarnaaja voi livetä sijoittamaan rutiinien puolelle, jopa pääsiäisen kohdalla.

Haluan kokea juutalaisen pääsiäisen toisen mahdollisuuden pääsiäisenä vuosimallia 2016 elämässäni.

Hengessäni valitsen pesachsandaalit.  Ne ovat keskipäivän auringon keltakultaiset.    Muistelen Siionin laulujen virttä, jossa lestadiolaiskansa laulaa niin dramaattisesti Kristuksen ylösnousemuksesta juuri auringon kirkkautta referoiden.

Olen Sahnessa.  Mutta ennen kaikkea olen Hengen Siionvuorilla.  Astumassa pääsiäisihmeen - ylösnousemuksen - tuoreeseen omistamiseen.

 

Pääsiäinen on juhlaa.

Ensiksikin siksi, että synnin ja kuoleman maailmassa on nyt yksi, joka elää ja on voittanut kuoleman ja siten myös synnin kahlehtivan vallan.

Tällaista ei voi sanoa kenestäkään toisesta uskonnollisesta johtajasta, uskonnon perustajasta tai profeetasta.

Miksi Jeesus nousi kuolleista?

Huokaisen Viisauden ja Tiedon Hengen puoleen ja pyydän kuin näkyä ylitse kaikkien muitten näkyjen ylösnousemuksen syystä ja seurauksista.

Rakkaudesta sinuun!  Näin Henki puhuu.  Ja selittää: Kristuksen nouseminen kuolleista ja siihen liittyvä dynamiikka muutti asemasi Jumalan edessä.  Mutta huolenpito sinusta edellyttää, että Ylösnoussut jatkaa työtänsä puolestasi Isän Jumalan oikealla puolella rukoillen  puolestasi ja puolustaen sinua kaikessa.  Hän on asioittesi ajaja - eikä koskaan menetä ainoatakaan oikeustaistelua syyttäjääsi vastaan.  Näin jatkuu siihen saakka, kunnes Hän palaa Sinun vuoksesi takaisin ja ottaa sinut sinne, missä Hän itse on (Hep. 10:12: Joh. 14:1 ed.).

Tästä avautuu kuin itsestään toinen syy tuoreeseen kiitokseen ylösnousemuksen ihmeestä.

Jeesus lupasi valmistaa minulle paikan taivaallisissa siihen mennessä kun aikani täällä maan päällä on loppuun vaellettu.

Vaikka minä menenkin valmistamaan teille sijaa, tulen takaisin ja otan teidät luokseni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.  Joh. 14:3.

Aurinkosandaaleissa olevat jalkani alkavat taputtaa lattiaa allani.  Ilo sykkii kiireestä kantapäähän.  Lienenkö koskaan niin lyhyessä ajassa niin tyhjentävästi saanut käsittää, mikä minua todella odottaa  taivaassa.  Toki, järkeni ei kykene ymmärtämään.  Mutta käsitän sen, että koska Jeesuksella on kuoleman voittajana rajaton valta tehdä kaikki absoluuttisen täydelliseksi, ja koska Hän tuntee minutkin jumalallisesti aivan läpikotaisin, Hän rakentaa taivaallista kotiani mitä intiimimmän tajuamisensa mukaisesti juuri minun kodikseni. Mikä kokemus odottaa, kun Jeesus ottaa vastaan ja sanoo minulle: Tervetuloa kotiin - sinun kotiisi!

Maallisen elämäni aikana olen saanut muutamaan kertaan astua uuteen kotiin.  Useimmiten uusi koti on ollut jo vuosikymmeniä aikaisemmin rakennetussa talossa.  Siinä vaikuttavat alkuperäisen rakentajan ja hänen jälkeensä vuokralla olleitten halut ja tarpeet.  Nyt  ovat vuorossa minä ja rakkaani. Sopeudumme aikaisempien asukkaitten uriin. Kerran olen saanut muuttaa aivan uudisrakennettuunkin kotiin.  Mutta mikään maallinen ei vedä vertoja taivaalliseen!

Koen jälleen onnellisuutta ajatellessani Paavalin sanoja: Jokainen talo on jonkun rakentama, mutta Jumala on rakentanut kaiken.  Hep. 3:4. Kaikki on Jumalan rakentamaa.  Lihallisuuteni - syntini - eivät ole missään esillä; mikään ei tuhoudu, kaikki on pysyvää.  Kristus ... on uskollinen Poikana, hänen huoneensa hallitsijana.  Hep. 3:6.

Kolmanneksi olen onnellinen siitä, että saan uudistaa omistusoikeuteni  omaan henkilökohtaiseen ylösnousemukseeni. Olen Kristuksessa - asemani on Hänessä.   Martan murehtiessa veljensä Lasaruksen menehtymistä, Jeesus sanoi: Sinun veljesi nousee ylös.  Joh. 11:23.  Sitten Jeesus lisäsi: Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.  Jae 25.  Kristitylle kuolema merkitsee kivun ja tuskan päättymistä, mutta ei elämän päättymistä.  Video todisti, miten Isis-terroristien miekalla teloittamat egyptiläiset kristityt Libyan rantahietikossa juuri ennen päänsä irtautumista kehosta huusivat voimallisella äänellä: Jeesus on Messias!

Keho, jossa istun Sahnen kahvilapöydän ääressä, on nyt synnin ja sen seurausten taakoittama.  On sairautta, väsymystä, vanhentumista, ja ellei Jeesus tule elinpäivieni aikana, lopulta kuolema.  Ylösnousemuksen päivänä saan minäkin uuden ruumiin, katoamattoman, kuolemattoman, kirkkaan ja voimallisen (1 Kor. 15:42-44).  Jeesus lähtee paratiisitaivaasta kaikkien kuolleitten pyhiensä henki-sielujen kanssa.  Pasuuna soi, ja kristittyjen ruumiit nousevat katoamattomina, uuden, mutta sittenkin ihmeellisesti vanhan muodon omistajina.  Minut tunnetaan.   (1 Tess. 4:14-17).

Neljänneksi: Saan kohdata rakkaani - tuntien heidät!  Olin uskonut tämän nuorena poikana osana kristinuskon koko totuutta.  Erityisen todelliseksi tämä tuli äitini haudalla Siuntion kirkkomaalla vuosikymmeniä sitten. 

Äitini maallinen vaellus päättyi siihen, että Suomen laivapesun kuormapakettiauton kuljettaja ajoi äidin päälle hänen ylittäessään suojatiellä Aleksanterinkatua tuomiokirkon edustalla Helsingissä.  Äiti lensi metrejä ilmassa.   Osuminen jalkakäytävän kiveysreunaan leikkasi yhden käden irti, ruhjoi pään ja johti kuolemaan. 

Istuin hengityskoneeseen kytketyn äitini vieressä Töölön sairaalassa.  Olin saanut poliisilta soiton: Jos tahdotte nähdä äitinne elossa, kiirehtikää!  Paikalla ollessani äiti irrotettiin koneesta, ja hengitys lakkasi.

Hautajaispäivänä koin todellisesti, mitä merkitsee, ettei uskova kuole silloin kun hänen kehonsa kuolee. 

Illalla saarnasin.  Tilaisuuden jälkeen luokseni tuli profeetallisesti voideltu, minulle täysin vieras nainen.  Kummallisen tapahtumasarjan kautta hän oli saanut tehtäväksi tulla hänelle vieraaseen seurakuntaan - hän oli käymässä Helsingissä - ja kertoa saaneensa viestin minulle äidiltäni: Kaikki on  hyvin - kaikki on anteeksiannettu - äiti odottaa poikaansa.  Olin kuolinvuoteen äärellä rukoillut Jumalaa antamaan äidille mahdollisuuden sen verran palata tajuihinsa, että saisin pyytää häneltä anteeksi nuoruuteni ajattelemattomuuksia.  Jumala vastasi näin.

Käsitin, ettei elämänlangan yhteys äitini ja minun välillä katkennut kuolemassa.  Kyseessä on väliaikainen ero.  Kerran kohdalleni tulee täydellinen perheen ja suvun pelastettujen jäsenten keskeinen uusi yhteys.  Minut tunnetaan - minä tunnen.

Veljet, emme tahdo teidän olevan tietämättömiä poisnukkuneiden osasta, ettette murehtisi niin kuin ne, joilla ei ole toivoa.  1 Tess. 4:13.

 

Iloinen kiitollisuus täytti mieleni. 

Ja kummallista!

Jotenkin vain huomasin katsovani jalkojani - oliko se näyssä vai missä, Herra tietää! - ja huomasin, että kullankirkkaat aurinkosandaalit olivat poissa!  Jaloissani oli taas Jumalan maan pölyssä tahriintuneet suomalaiset jalkineet.

Ja olin kuulevinani äänen:  Ylösnousemuksen todellisuus on sellainen, ettet tarvitse mitään ulkoisia apuvälineitä siinä elääksesi.  Tule arkisin pölyisin jalkinein pääsiäisen ihmeeseen.  Kristus tuli syntisiä pelastamaan synneistä taivasta varten.  Sandaalit eivät vie perille  - mutta lahjaksi annettu Jumalan Pojan oma usko vie kirkkauteen saakka.

Sana sinulle, joka luet:

Kun seuraavan kerran katsot itseesi ja koet epätoivoa, katso Ylösnousseeseen.  Juutalaisuuden eräässä koulukunnassa tunnetaan uskonnollinen sääntö, jonka mukaisesti voi elää pääsiäisen uudestaan kuukausi kalenteripääsiäisen jälkeen, jos jostakin ylipääsemättömästä syystä ei ennätä mukaan, kun kaikki toiset juhlivat pesachia. 

Jeesuksen opetuslapset kuvittelivat aikansa, että heidän koko maailmansa oli romuttunut, peruuttamattomasti.   Eikö Hän ollutkaan Hän!  Mutta uusi päivä kaiken muutti.

Ei ole myöhäistä Sinunkaan kokea paras pääsiäinen vielä nyt.  Ylösnoussut Jeesus Kristus odottaa syli avoinna.  Hän on Sinun pääsiäisjuhlasi!

 

 

Tämä blogi kirjoitettiin yllä mainittuna päivänä Israelin  Sahnessa, mutta teknisistä syistä johtuen se kyettiin siirtämään blogipalstalle vasta Suomessa matkan jälkeisellä viikolla.

 

Kommentoi "Jeesuksen opetuslasten sandaaleissa"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 _____      ______  __    __   __   __   _    _   
|  __ \\   /_   _// \ \\ / //  \ \\/ // | \  / || 
| |  \ ||   -| ||-   \ \/ //    \ ` //  |  \/  || 
| |__/ ||   _| ||_    \  //      | ||   | .  . || 
|_____//   /_____//    \//       |_||   |_|\/|_|| 
 -----`    `-----`      `        `-`'   `-`  `-`  
                                                  
 
 

Yksi kommentti "Jeesuksen opetuslasten sandaaleissa

Kristiina 26.4.2016 21.36

Kiitos ihanasta tuokiosta Galilean Sahnessa näin blogin kautta.
Totisesti Jeesus on noussut kuolleista ja lähettänyt PH:n puolustajaksi ja oppaaksi, kirkastamaan Kristusta. Laul. 5:9-16

Siunausta Sinulle ja kaikille Jeesuksen veljille ja siskoille!