http://patmos2.vlu.fi/filebank/blog/authors/fb-share_16_5318-Markku-kuva-blogi.jpg Viisikymmentäluvulla Inkeroisten Eelimissä Lyyli-sisar ennusti sairaalle äidilleni: " Elsa, Elsa, sinä kuolet pian." Äidillä oli yhdeksän lasta, joista nuorin vasta joitain vuosia. Äitini järkyttyi profetiasta niin, että kyyneleet valuivat pitkin poskipäitä. Huoli lasten tulevaisuudesta... http://patmos2.vlu.fi/blogi/kirjoitukset/839/mihin_profetiat_ja_kielillapuhujat_ovat_havinneet Patmos article
Markku Vuorinen
15.4.2016
Markku Vuorinen

Mihin profetiat ja kielilläpuhujat ovat hävinneet?

 

Viisikymmentäluvulla Inkeroisten Eelimissä  Lyyli-sisar ennusti sairaalle äidilleni: ” Elsa, Elsa, sinä kuolet pian.” Äidillä oli yhdeksän lasta, joista nuorin vasta joitain vuosia. Äitini järkyttyi profetiasta niin, että kyyneleet valuivat pitkin poskipäitä. Huoli lasten tulevaisuudesta painoi äidin mieltä. Hätiin tuli Lyylin mies Heikki, joka puolestaan lohdutti äitiäni sanoen: ” Älä sinä Elsa välitä noista Lyylin profetioista, ei ne ole ennenkään paikkaansa pitänyt.”

Kuulin lapsena ja nuoruusvuosina paljon profetioita, oikeita ja vääriä. Kuulin paljon kielilläpuhumista ja niiden selittämistä. Seurakunnan tilaisuuksissa oli salaperäisyyden ja odotuksen ilmapiiri. Oli vakioprofeettoja ja tilaisuuden innoittamia profeettoja. Usein ilmoitus alkoi kielillä puhuen ja muuttui sitten kielten selittämiseksi tai profetiaksi. Toiset saivat puhua rauhassa, mutta toisten puhe keskeytettiin vanhimman tai saarnaajan toimesta. Joskus joku pistettiin profetiakieltoon kun innostui omiaan puhelemaan. Yleisten profetioiden ja kielilläpuhumisen lisäksi oli tarjolla myös henkilökohtaisia ilmoituksia, joita jaettiin kahden kesken tai pienessä ryhmässä. Kävipä joskus niinkin, että joku puhui kielillä ja joku toinen selitti sen. Se tuntui jo askelta korkeammalta toiminnalta. Joillakin profeetoilla tuntui toistuvan samoja sanoja. Anttoni-isäntä aloitti usein sanoilla; ”saparat sai ”, Hilja taas sanalla; ”anakonda su ”; Osmo vuorostaan starttasi; ”saidi pakadat saidi.” Olihan siinä vähän toisella kymmenellä olevalla pojalla ihmettelemistä. Useiden naisten ääni muuttui kireäksi ja miesten taas hieman aleni. Näiltä pohjilta ja näillä kokemuksilla lähdin kohden oman elämäni karismaattisten kokemuksien maailmaan.

Sain kielilläpuhumisen lahjan

Vuonna 1966 koin voimakkaan hengellisen uudistumisen ja samalla sain kutsun Jumalan valtakunnan työhön. Olin 18 vuotias kun lähdin Hämeenlinnaan Raamattukouluun. Kaipasin suunnattomasti kokemusta Pyhästä Hengestä. Tiesin, että Jumala täyttää lapsiaan Hengellään, mutta Pyhän Hengen täyteyden kokemusta minulla ei ollut. Kuulin joidenkin oppilaiden puhuvan kielillä yhteisissä rukoushetkissämme. Samalla mieleeni muistuivat Eelimin rukouskokoukset, jossa puhuttiin uusin kielin ja profetoitiin. Kaikki tämä lisäsi kaipaustani saada kokea Pyhän Hengen kaste. En oikein ollut vielä edes selvillä siitä, mitä minun pitäisi rukoilla. Pyhän Hengen täyteyttä vai kastetta. Upotetaanko minut Pyhään Henkeen vai tuleeko Henki päälleni. Eipä näitä kaikkia teologisia asioita vielä pitänytkään tietää, sillä olin kuunnellut opetusta vasta pari viikkoa. Lähes joka ilta olimme opiskelijoiden kanssa useita tunteja rukouksessa opiston kellarissa. Siellä muutamat opiskelijat puhuivat kielillä ja pari rohkeampaa jopa selitti niiden sisältöä. Sitten tuli suuren muutoksen päivä. Opettajaksi saapui Pyhän Hengen erikoismies Arthur Kukkula. Meille kerrottiin, että tuhannet ihmiset olivat täyttyneet Pyhällä Hengellä ja saaneet armolahjoja Kukkulan käsien alla. Kukkula oli pienikokoinen mies, eikä hänen karismansa erityisemmin päällepäin näkynyt. Jo ensimmäisenä opetuspäivänä tuli selväksi, että Kukkula uskoi vahvasti siihen mistä puhui. Tuli sellainen tunne, että Hengellä täyttyminen on ”pikkujuttu” Arthurin rukoillessa.” Nyt tai ei koskaan”: mieli valtasi sisimpäni. Iltaruokailun jälkeen menin kaverini kanssa Kukkulan juttusille. Kerroimme, että halusimme täyttyä Pyhällä Hengellä. Kukkula kutsui meidät huoneeseensa. Opetti ja rohkaisi meitä vastaanottamaan Pyhän Hengen. Opetus kesti noin viiden minuutin verran ja sitten hän pyysi meitä polvistumaan sänkynsä laidalle. Arthur laski kätensä päällemme. Arthur rukoili ja me rukoilimme. Arthur kehotti kiittämään ja me kiitettiin. Sitten ”jysähti” ja me puhuimme uusin kielin. Kiitimme ja ylistimme Jumalaa Hänen hyvyydestään. Sinä iltana ei paljon suomen kieltä puhuttu, vaan ylistettiin Herraa vaihtuvilla uusilla kielillä. Olin astunut armolahjojen maailmaan henkilökohtaisen kokemuksen kautta. Olin saanut kielilläpuhumisen lahjan, joka jäi pysyväksi. Ensimmäisenä helluntaina paikalla olleet puhuivat ymmärrettävää kieltä: ” He olivat hämmästyksissään ja sanoivat ihmetellen: ” Eivätkö nuo kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia? Kuinka me sitten kuulemme kukin omaa kieltämme, sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet? ” (Apt.2:7-8)  Kun minä täytyin Pyhällä Hengellä ei kukaan ollut hämmästyksissään, päinvastoin, se oli jotenkin päivän selvää, että uskoon tulon jälkeen täytytään Hengellä ja puhutaan kielillä. Myöhemmin kuulin teologien opettavan, että eivät kaikki puhu kielillä. Onneksi en tiennyt sitä, joten tulipa puhuttua uusin kielin. Toki myöhemmin ymmärsin, etteivät kaikki saa kielilläpuhumisen armolahjaa, mutta sehän onkin jo eri juttu.

Ikävöin kielten selittäjiä ja profetoimisen lahjaa

”Veljet, tavoitelkaa innokkaasti profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista.” (1 Kor.14:39) Kielten selittäjistä on kova pula, siksi Paavali kehottaa kielilläpuhujaa anomaan myös kielten selittämisen lahjaa. Paavali opettaa, että kun kokoonnumme yhteen, niin jokaisella on jotakin annettavaa: ” laulu, opetus tai ilmestys, puhe kielillä tai sen selitys.” Kielilläpuhumisen sanoma pitää saada kaikkien tietoon yhteisessä kokoontumisessa. Niinpä tarvitsemme kielten selittäjiä, jotta Hengen maailmojen sanoma tulee laajasti seurakunnan ja yksilö kristittyjen tietoon. Se rakentaa koko seurakuntaa, ei vaan kielilläpuhujaa. On myös tilanteita, jolloin uskova puhuu Hengen vaikutuksesta ymmärrettävää kieltä, kuten tapahtui helluntaipäivänä. Olen ollut tilanteissa, joissa näin on tapahtunut. Joku on puhunut kieltä, jota ei ole itse ymmärtänyt, mutta paikalla ollut lähetyssaarnaaja on kääntänyt puheen suomeksi. Tiedän tilanteita, joissa kielitaidoton henkilö on puhunut kieltä, joka on ollut jonkun paikalla olleen äidin kieli ja näin sanoma on ymmärretty.

 Kertomani asiat ovat vieneet ajatukseni vuosikymmenien taakse, silloin nuo asiat olivat arkipäivää. Tänään kaikki on toisin. En enää juurikaan kuule ihmisten puhuvan uusin kielin ja selittävän niitä. En juuri kuule nuoruusvuosien tapaa profeettain ääntä: ”Näin sanoo Herra.” Toki kuulen voimakasta profeetallista julistusta ja Raamatun sanan avautumista armoitettujen opettajien toimesta, mutta missä ovat menneiden vuosien Matit ja Maijat, joiden kautta Jumala puhui ja joiden vajavaisesta toiminnasta huolimatta saimme kokea         ”taivasta maan päällä"? Kuka ja mikä vei heiltä uskon ja rohkeuden olla Pyhän Hengen käytössä? Kuka ja millä oikeudella määritteli, ettei Mattien ja Maijojen linja enää sovi aikamme kristillisyyteen? Milloin meistä tuli niin fiksuja, että tiedämme Hengen liikehdinnän asiat paremmin kuin apostoli Paavali Pyhän Hengen innoittamana? Eräästä helluntailiikkeen saarnamiehestä on sanonta: ”Aloitti Hengessä ja lopetti Helsingissä.” Tämä aika ja tilanne on vaarallisen lähellä meitä.

Nöyrin mielin olen rukoillut, että Herra antaisi minulle kielilläpuhumisen selittämisen armolahjan, enkä olisi pahoillani vaikka osaisin profetoidakin. Haluan helluntain takaisin!

 

 

 

Kommentoi "Mihin profetiat ja kielilläpuhujat ovat hävinneet?"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _____    _    _    _    _      ___      ____    
 / ____|| | || | || | |  | ||   / _ \\   |  _ \\  
/ //---`' | || | || | |/\| ||  / //\ \\  | |_| || 
\ \\___   | \\_/ || |  /\  || |  ___  || | .  //  
 \_____||  \____//  |_// \_|| |_||  |_|| |_|\_\\  
  `----`    `---`   `-`   `-` `-`   `-`  `-` --`  
                                                  
 
 

21 kommenttia "Mihin profetiat ja kielilläpuhujat ovat hävinneet?"

Sivu 1/2

"Oikeasti ujo" 16.4.2016 21.16

Raamattu on järkevä kirja. Kun Raamattu Apt 2:7-8 kertoo siitä, kuinka nuo "Galilean miehet" Pyhän Hengen vaikutuksesta puhuivat tuolloin heille itselle vierasta kieltä, oli kuulijoina silloin sellaisia henkilöitä, joiden äidinkieltä he saivat valmiudet puhua ja joilla kielillä he tuossa tilanteessa pystyivät kuulijoita opettamaan. Kielillä puhumiseen oli siis aivan järkevä syy. Kieletkin olivat todellisia kieliä, eikä mitään siansaksan höpötystä, jota ei kukaan tuolloin läsnä olleista olisi millään tavalla kyennyt ymmärtämään.

Nykyisin "kielillä puhumisen armolahjaa" on vaikea edellä mainitussa merkityksessä ymmärtää. Tänä päivänä "kielillä puhuminen" taitaa olla sitä, että puhuja puhuu käsittämätöntä mongerrusta, jota kukaan läsnä olevista ei ymmärrä, eikä puhuja itsekään tiedä, mitä tuli sanottua. - Jos tuo "mongerrus" nyt sattuu olemaan jokin Afrikan tai Uuden-Guinean heimon murre, niin mitä ihmeen merkitystä puheella on, jos puhuja höpöttää sitä suomalaisessa kokouksessa Suomessa, eikä paikalla ole ketään noista kyseisistä kaukaisista maista? Varsinkaan, kun puhuja ei itsekään tiedä, mitä kieltä puhui, eikä puhumaansa mitenkään ymmärrä, eikä pysty kenellekään toisellekaan sitä tulkitsemaan.

Pyhän Hengen vaikutuksesta olisi silloin kysymys, jos esimerkiksi Suomeen saapuu pakolaisryhmä, joka puhuu ja ymmärtää ainoastaan jotakin Syyrian paikallismurretta, ja suomalaisen kristityn pitäisi kertoa heille Raamatusta ja Jeesuksesta jossakin tilaisuudessa, mutta yhteinen kieli puuttuu. Mutta kas, yhtäkkiä puhuja saakin valmiudet puhua ja ymmärtää tuon saapuneen ryhmän paikallista kieltä ja opettaa heitä heidän omalla kielellään - eikö silloin kielillä puhumisen lahja ole todellinen lahja ja Pyhän Hengen suorittama ihme! Ja varmasti järkevää ja kuulijoita hyödyttävää!

Vastaavanlaisesta tilanteesta Raamattukin Apt 2:7-8 kertoo siinä, kun "Galilean miehet" saivat valmiudet puhua paikalla olleiden kuulijoiden kieliä. Eivät he höpöttäneet jotakin sekavaa tai saaneet Pyhältä Hengeltä lahjaa puhua sellaisten ihmisten kieltä, jotka eivät olleet kuulijoina edes paikalla. Mitä järkeä tai hyötyä siitä olisi kenellekään ollut?

Erkki Hänninen 18.4.2016 8.44

Olenpa tässä itsekseni tuumaillut, että käyttikö sisaremme Sara Maria Forsberg kielilläpuhumisen armolahjaa ikimuistettavalla "Smoukahontas"/Youtube -videollaan...?

ari puranen 18.4.2016 8.45

"oikeasti ujo" kirjoitti asian vierestä.
klelillä puhumisella on monia muitakin merkityksiä kuin
että paikalla olisi joku joka sitä ymmärtäisi.
Ei se ole "mongertamista" jos puhe tulee
Pyhän Hengen vaikutusesta.
Ihminen rakentaa sillä myös itseään
ja puhuu salaisuuksia Jumalalle , jota ei saatana ymmärrä,
eikä pysty siten punomaan juonia uskovan haitaksi.
Kehottaisin "oikeasti ujoa" tutustumaan tarkemmina asiaan.

Svetlana 19.4.2016 10.38

Niin se kuuluukin lopulta käydä, että profetoiminen ja kielilläpuhuminen lakkaavat. Sanassa se sanotaan. Myös Vanhassa Testamentissa esim Sakarja 13:3 " jos joku vielä profetoi..."

ja UT:ssa..esim 1 Kor 13:8.

stv 19.4.2016 10.38

Itse sain henkilökohtaisen kielilläpuhumisen heti uskoontuloni jälkeen 07-08-1976 ja myös profetian lahjan, jotka toimivat tänä päivänäkin.

Kun ei ole opetusta tai jos on väärää opetusta, nämä lahjat eivät toimi seurakunnissa, ja se on todella surullista kuten Paavo Järvinenkin sanoo...

Osmo Haavisto on tätä aluetta hoitanut myös kuten Arthur Kukkulakin, joka rukoili myös mm. Reinhard Bonnkelle Pyhän Hengen kasteen.

Joitakin hyviä opetuskirjasia on ollut esim. Haavistolta, kuten "Öljyn kyllyys".

Hyvin arvokkaita lahjoja nämä ovat, sen takia sielunvihollinen ei tykkää kun ne toimivat...

Apt. on hyvä kohta: "Saitteko Pyhän Hengen silloin kun tulitte uskoon..."

"Emme ole edes kuulleet että Pyhää Henkeä on olemassakaan" oli vastaus, ja sen jälkeen he saivat kielilläpuhumisen lahjan, mikä on toinen rukouksen muoto ymmärryksellä rukoilemisen kera. Ja ei mene taju kun rukoilen kielillä, päinvastoin!-Apt.1:8 ja Apt.10. loppujakeet. ym.

Esko Hirvonen 20.4.2016 17.52

Niin alkuseurakunnan aikana vaikutti sekä suora profetoiminen...kuten myös kielilläpuhuminen...siis parituhatta vuotta sitten. Se koommin ei niitä sitten ole näkynnyt eikä kuulunnut....siis Jumalalla on omat aikansa ja tapansa toimia kuten hän haluaa...nykyisin sitten hän puhuu meille Sanasa kautta jossa tämä PyhäHenki toimii meidän aikakautena.

Eero Turunen 20.4.2016 17.52

Oma mielipiteeni on , että rohkaisu tavoittelemaan Hengen kastetta ja armolahjoja on vähentynyt ja pelko menettää maailman ihmisten ihailu esim. Helluntaiseurakuntaa kohtaan on lamauttanut uskovia. Eli on otettu Jumalan miellyttämisen sijaan ihmisten miellyttäminen. En tarkoita että ei tulisi arvostaa ja rakastaa jokaista lähimmäistään. Rakkaus ei tarkoita kuitenkaan mielistelemistä ja pokkurointia tämän maailman hengen alla olevien lähimmäisten takia. Itselleni on käynyt monellatapaa samoin. Tuntuu pahalta.

Maaret 20.4.2016 17.52

Olen saanut Jumalalta käyttööni profetaalisen ylistyksen armolahjan.

Ihmiset antaneet monelta taholta palautetta, etten osaa laulaa/soittaa, mutta kun koen olevani voitelussa laulu&soitto on ihanaa ja korkeatkin äänet tulevat puhtaana. Siihen vielä päälle olen saanut näkyjä/profetioita, jotka ovat pitäneet paikkansa. Sen myötä vastustus on kasvanut, (myös uskovien taholta arvostelua) mitä syvemmälle sukellan Hengen maailmaan.

Markku Rajala 20.4.2016 17.52

Profetiat ovat siirtyneet internettiin. YouTube.com issa on profetioita tuhansittain. Mm suomen maata ja kansaa koskevia ja vaikka mitä muuta. Ehkäpä ihmiset uskaltavat siellä paremmin julkaista profetioitaan anonyymisti. Kannattaa rukouksessa lähteä selaamaan ja pyhähenki avaa sieltä sanomaa itse kullekkin. Toki siellä on varmasti epätervettäkin materiaalia joukossa, mutta uskon että pyhähenki avaa sieltä jokaiselle oikeaa sanomaa kuhunkin hetkeen.

Marko 20.4.2016 17.52

Jeesus on sama eilen ,tänään ja iankaikkisesti...rukoillaan,että apostolinen aika alkaisi vihdoin ja viimein täällä suomessakin,ihmeet ja tunnusteot seuraavat niitä,jotka uskovat...niitä tarvitaan tässäkin maailman ajassa enemmän,kuin koskaan...uskokaa,edes ihmeiden tähden...ei Jumala ole kuuro,eikä sokea...Hän on elävä Jumala tänäkin päivänä.

Leila Heinonen 20.4.2016 17.52

Voisikohan nykyisen maailman melske uuvuttaa uskovaisetkin sen ääni on noussut yli sen hiljaisuuden jossa Jumalan ääni puhuu.

stv 20.4.2016 17.52

Ei kielilläpuhuminen lakkaa maan päällä, mutta taivaassa sitä ei enää tarvita. Pyhä Henki eli kielilläpuhumisen henk.koht. lahja annetaan maan päällä ihmisen elämän ajaksi 2. Puolustajaksi. Ensimmäinen Puolusta on Mestari Jeesus itse (Isän luona), joka rukoilee OMIENSA edestä.

Jumala ei kutsumistansa ja armolahjojansa KADU eli ei hän yhtäkkiä ota pois pelastustakaan.

Mark.12.24.

Jehovantodistajat sanovat kuten "Svetlana" sanoo. Vaimoni kysyi heti, että onkohan "Svetlana" jehovantodista, kun tuota väärää opetusta antaa...

Mark.16.15-20 on totta ,ei siinä sanota, että vähän aikaa merkit seuraavat, vaan jatkuvasti maan päällä.

Tosi surullista nämä väärät opetukset , mutta ilonaiheena tämä asia kun Markku toi tämän esiin.

Kun toimme asian esiin eräässä Espoon seurakunnassa, paimen otti puhutteluunsa (Jumala näytti sen unessa etukäteen), kun veimme seurakuntaan Osmo Haaviston ym. kirjoja tästä aiheesta ja antoi ymmärtää, että he oikein opettavat, vaikka totuus on ihan toinen. Sen jälkeen vaihdoimme nopeasti seurakuntaa, koska emme halua olla seurakunnassa, jossa on väärää opetusta ja ihmisviisautta. Ei uudestisyntyminen ole sama kuin Pyhällä Hengellä täyttyminen. Ja uudestisyntymätön ei voi saada henk.koht. kielilläpuhumisen lahjaa.

Olen pitkään rukoillut tämän asian takia, jotta nousisi opettajia, jotka opettavat kuten apostolit.

Millä rakennat ITSEÄSI, jollei sinulla ole kielilläpuhumisen lahjaa? Lue Juud.k !

Valtuutus julistamaan on Hengen kasteen saaminen, ei maallisten organisaatioiden antama valtakirja...kuinkahan moni on julistajana ilman JUMALAN VALTUUTUSTA. Tästä Yli-Vainio opettaa oikein , voit kuunnella saarna.net hänen saarnojaan.

Johanna 20.4.2016 17.52

Svetlana kirjoitti:
Svetlana 19.4.2016 10.38
Niin se kuuluukin lopulta käydä, että profetoiminen ja kielilläpuhuminen lakkaavat.

Kommenttini Svetlanan kirjoitukseen:
Mikäli tarkoitat, että esim. profetoiminen olisi loppunut niin
lue tarkasti.Lakkaavat, tuleva aikamuoto.Raamatussa ei lue lakkasivat jo.
1Kor 13
8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.

Sitten kun vielä rakkauden kautta vaikuttava usko on niin armolahjat ovat asetetut oikeaan arvoonsa, ettei niitä korosteta liikaa, vaan syntisille tulee saarnata evankeliumia ja sieluja tulee voittaa.Uskon päämäärä on sielujen pelastuminen ja armolahjojen toiminta ja käyttö tähtää siihen.

Armolahjojen on tarkoitus toimia edelleen, koska täydellinen Jumalan valtakunta ei ole vielä tullut, emme ole vielä taivaassa ja evankeliumia julistetaan edelleen ja tarvitsemme armolahjoja rakentaaksemme ja rakentuaksemme seurakunnassa.Pyhän Hengen kautta todistamme, voitamme siuluja ja Pyhä Henki jakaa armolahjoja niinkuin Hän tahtoo.
Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki on vielä maan täällä ja olemme vielä armonajassa.

Mielestäni suurimpia ongelmia on kun ei yhteisissä kokouksissa ole tapana kuunnella mitä Henki seurakunnille puhuu.On niin tiukaksi opetuksineen, ylistyksineen loppurukouksineen laadittu aikataulu, ettei siihen enää mahdu sanomia Herralta :( Tosin uskon ,että tämä tilanne on suurimmalta osin syntynyt aivan ymmärtämättömyydestä ja ei tietoisesti.
Ennenaikaan esim. kokouksen jälkeen, lopussa, seisottin ja pidettiin pieni hiljainen hetki mikäli on sanomia tulossa ja annettiin tilaa ja kuunneltiin onko Herralla asiaa.Pidetään se mikä hyvä on.
Nykyään tietenkin myös epäraittiiin karismaattisen toiminnan vuoksi ollaan tultu ylivarovaisiksi.
Uskon kuitenkin, että jos ollaan yhteistyössä niiden tahojen kanssa, joiden opissa Jeesus Kristus, lihaan tullut tunnustetaan, niin siellä vaikuttaa Jumalan Pyhä Henki , missä Jeesuksen Jumaluus tunnustetaan niin eksyttävä, antikristuksen henki pysyy poissa.

Käsittääkseni 1992 Raamatunkäännöstä on sanottu liberaaliseksi ja ei niin alkutekstille uskolliseksi ,vaan enemmänkin ihmismielen mukaan käännetyksi.Raamattuunhan ei saisi lisätä ja poisottaa sanoja, vaan tulisi kääntää mahdollisimman alkutekstin mukaan, ettei alkuperäinen merkitys muutu.Profetian henki on Jeesuksen todistus.Herra Pyhän Henkensä kautta todistaa vain oman Sanansa.Onko 1992 käännös pysynyt kelvollisena, jota nykyään aika paljon luetaan.Itse luen 1938 ja sitä vanhempia .

Anttu 20.4.2016 17.54

Kielillä puhuminen on Pyhän Hengen lahja. Kielillä rukoileminen on sujuvampaa kuin äidinkielellä rukoileminen ja vapauttaa rukoilemaan niitä asioita, joita koen hengessäni. Kun pyydän, että rukoilisin Pyhässä Hengessä ja totuudesssa, että rukoilisin siten, kuin Isä tahtoo, en voi arvostella kieltä, jolla rukoilen. Ylhäältä tulee vain hyviä lahjoja; kieli kuulostaa erilaiselta kuin oma kielemme, mutta jos se on taivaallista kieltä, miksi arvostella sitä. Tuntui pahalta, kun joku nimitti sitä mongerrukseksi. Kehottaisin häntä tutustumaan kielilläpuhumiseen esim. Merlin Charothersin Kiitoskirjojen kautta. Hyvää opetusta on myös Jackie Pullingerin kirjassa Lohikäärmeen ajo. Ja ennen kaikkea pitäisi pyytää opetusta Taivaan Isältä, että Hän antaisi viisautta rukoilla, joko omalla kielellä tai rukouskielellä. Hän sanoo Psalmissa 32, että "...minä opetan sinua ja osoitan sinulle oikean tien..." varmasti Hän ohjaa meitä myös rukoilemaan oman tahtonsa mukaan. Kiitos arkikkelin kirjoittajalle, kyllä vielä löytyy niitä, jotka rukoilevat kielillä. Herra kanssanne.

Jukka 20.4.2016 22.55

eiköhän se että seurakunnissa pitäs olla varaa myös armolahojojen harjoittamiseen ja ei niitä enää kukaan uskalla käyttää kun esmi minullakin on sellanen kokemus missä näin näyn ja sen kun kerroin vanhimmistoveljelle jolle se oli tarkoitettu haukkui minut alimpan helvetin rakoon..ja 3 v myöhemmin vasta myösi että se pitikin paikkansa..mutta vahinko jo taphtui..en uskaltanut enää käyttää armolahjaani..