http://patmos2.vlu.fi/filebank/blog/authors/fb-share_2_4995-LM_tanaan-profile.jpg Eero Junkkaala ei kaipaa esittelyjä. Taannoisessa blogissaan mies väitti, että vuosi 2016 on herätysten vuosi. Oli kuin sydämen lyönnit olisivat rinnassa saaneet extra vauhtia. Herätyksen vuosi - vihdoinkin! Harppasin tekstissä eteenpäin lukeakseni, missä päin herätys puree. Junkkaalan mukaan... http://patmos2.vlu.fi/blogi/kirjoitukset/834/eero_junkkaala_vaittaa_tama_on_heratyksen_vuosi_%28elian_matkassa_-_osa_3%29 Patmos article
Leo Meller
8.4.2016
Leo Meller

Leo Meller on Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).

Eero Junkkaala väittää: Tämä on herätyksen vuosi (Elian matkassa – Osa 3)

 

Eero Junkkaala ei kaipaa esittelyjä.  Taannoisessa blogissaan mies väitti, että vuosi 2016 on herätysten vuosi. 

Oli kuin sydämen lyönnit olisivat rinnassa saaneet extra vauhtia.  Herätyksen vuosi - vihdoinkin!  Harppasin tekstissä eteenpäin lukeakseni, missä päin herätys puree.

Junkkaalan mukaan esimerkiksi kaukana idässäpäin.

Oppinut ja tietävä teologi ei juuri nähnyt herätyksen merkkejä Suomessa.

 

Vuosia sitten Yhdysvaltain länsirannikolla kuuntelin Fullerin yliopiston professorin luentoa Pasadenan congregational-kirkossa.  Yliopistossa oli meneillä erityinen hengelliseen uudistukseen liittyvä teemaviikko, luentoja useammassa paikassa samaan aikaan.  Valitsin oikean vaihtoehdon: Raamatullisia totuuksia hengellisten virvoitusten ajoista.  Sain siis kuulla raamatullisten herätysten tunnusmerkeistä.

Professori puhui ja piti esimerkkinä Keritinpuron ihmeitä.

Tuoretta Hengen elämää täynnä olevista lähteistä ei voida kauan ammentaa raikasta elämää.  Ne ovat heräämisen paikkoja, niissä juodaan ja jatketaan sitten matkaa sinne, missä odotetaan maistiaisia kirkkaitten vesien luota.

Joka itsekkäästi, nautintoa kaivaten jää lähteitten äärelle, kokee hengellisten aistiensa taantuman.

Jumala tekee lopun Keritinpuroista.  Niistä tulee nautinto-kristityille pelkkiä kuivia lähteitä. 

Näin puhui Fullerin viisas mies.

 

Hengen sateitten aikaa kaipaamme.  Toki kuulemme, että siellä ja tuolla pisaroi, jossakin jopa taitaa sataakin.  Mutta paikallista se on. Ei voi puhua Suomen herätyksestä.

Elian matkassa opimme jotakin nykytilanteeseemme kuuluvaa. Jotakin aivan kauheata.

Mitä kovemmalla otteella hengellinen kuivuus piteli Elian aikaista Israelia, sitä enemmän palvottiin Baalia.

Olemme joutuneet samalle pysäkille. 

Jumala on antanut meille jopa fyysisiä aikain merkkejä  Baalin ajasta.

Palmyrassa ISIS hävitti Baalin temppeliä.

Maailma kauhisteli muslimien touhuja. 

Sitten kuului New Yorkista ääni: Baal elää ja haluaa, että hänen temppelinsä tuho kostetaan rakentamalla Palmyran temppelin alttarin kopio keskelle Manhattanin Times Squarea - kivenheiton päähän David Wilkersonin perustamasta kuuluisasta kirkosta.

Kuului lisää Baaliin liittyvää uutisointia.

Lontooseenkin  Trafalgar Squarelle kohoaisi Baalin alttarin jäljennös.

Ja sitten alkoi kuulua uutishihnalta miten monessa maailman suurkaupungissa keväällä ja kesällä 2016 alettaisiin rukoilla Baalin uudelleen rakennettujen alttarien äärellä.

Joku uutislähde mainitsi Suomenkin.  Jossakin new age-tyyppisessä kesäkonferenssissa olisi tarkoitus kunnioittaa Baalia rakentamalla pienoismalli Palmyran tuhotusta alttarista. 

Herätys on tullut - Baalin herätys!

Satoja vuosia kristillisyyttä eläneet kansat eivät koe Pyhän Hengen herätyksiä.  Herätysten virrat ovat lakanneet juoksemasta.  Melkein kaikki hengelliset liikkeet ja vastaavat istuvat kuivettuneilla uomilla ja palvovat entisiä Herran aseita.

Vaarallisia ovat myös ns. uuskarismaattiset äärisielulliset uusissa opeissa elävät liikkeet, joissa on kokonaan toinen meno ja meininki kuin esimerkiksi helluntaiherätyksen varhaisissa uomissa.

Jumala tekee kyllä voimallista työtä ns. pakanakansojen keskuudessa ja pian saanemme odottaa lähetyssaarnaajia sieltä jostain tämän suomalaisenkin vajoavan kristikansan pelastamiseksi.

 

Oletko huomannut, että tänä aikana suuri osa kristittyjäkin elää hengellisen kuivuuden maisemissa, eikä niiden ei ole helppo elää, jotka eivät kristillisyydessään tyydy muodollisuuksiin, vaan tahtovat käytännön elämässään ottaa ristinsä ja seurata Kristusta?

Oletko yksi heistä?

Jos olet, olet kokenut, ettei hengenheimolaisia löydä aina edes omasta kirkosta tai suunnasta.

Alkaa tuntua, että on yksin.

Keritinpuro ehtyi.  Korpit eivät enää lentäneet.

Elia ei löytänyt hengenheimolaisia oman kansansa keskuudesta.  Jumala ei saanut puhuttua yhdellekään israelilaiselle Elian asiasta. 

Elia sai uskonsisaren - pakananaisesta.

Tämä oli Elialle sekä surun että ilon aihe.

Surun aihe siksi, että Elia joutui avaamaan silmänsä totuudelle siitä, että hänen oma kansansa oli hengellisesti kuollut.

Ilon aihe siksi, että  Elialle selvisi Jumalalla aina olevan kansaa  - tarvittaessa jopa ulkopuolella Jumalan oman valitun kansan rajan.

Meilläkin on syytä suruun.

Kannamme surua siitä, että niin harvoin asuinseudullamme tapaamme kristittyjä, joiden kanssa meillä olisi täysi Hengen yhteys.  Harvoin jotkut tapaavat edes pappia tai saarnamiestä, jonka kanssa voisi keskustella hengellisistä kokemuksista ja totuuksista. 

 

Kerronpa sinulle ruotsalaisen helluntaipapin Stanley Sjöbergin profeetallisesta kokemuksesta. Useat tuntevat tämän papin nimeltä.  Olen saanut pitää tätä pappisveljeä vieraana Suomessa, tulkata häntä, ja vastavuoroisesti olla hänen vieraanaan hänen palvellessaan Tukholman Citykirkon johtavana paimenena.

Patmos-piireissä elää tätä nykyä ajatus saada Stanley Sjöberg jälleen vierailemaan Suomessa eräässä erikoisessa tapahtumassa.  Siitä enemmän tulevina kuukausina.

Stanley Sjöbergillä oli profeetallinen näky.

Stanley oli paastonnut ja rukoillut Ruotsin herätyksen puolesta.

Sitten hän sai aavistuksen, että Herra näyttäisi hänelle herätyksen tulemisen.

Millainen  oli näky?

Sjöberg näki eri kirkoista, suunnista, seurakunnista, yhteyksistä vaeltavan jotenkin hämmentyneitä ja suorastaan sekaisin olevia kristittyjä kuka mihinkin.  Lopulta kaikki tuntuivat olevan matkalla erämaahan.  Miksi?  Mitä he sieltä löytäisivät?  Sjöberg jännitti ja ihmetteli.  Ei ollut lähteitä, ei palmuja, ei virtaavia puroja.  Ihmisten määrä kuitenkin kasvoi kasvamistaan.  Alkoi olla ahdasta. Ihmiset joutuivat koskettamaan toisiansa - ja silloin se alkoi tapahtua!  Ihmiset löysivät sellaisia Hengen lähteitä, virtaavia puroja, keitaita, joita eivät juuri olleet huomanneet itsessään olevan.  Kristuksen ruumis oli yhtä ja koki tarpeittensa täyttyvän toinen toisissa elävän Kristuksen täyteydessä!

Muutaman viimeisen vuoden ajan Sjöberg on julistanut tällaista herätyksen tulemista.

"Luopumuksen vuoksi monet uskolliset sielut lähtevät ulos vanhoista kodeistaan.  He luulevat jäävänsä orvoiksi, mutta kohtaavat erämaissa suuren joukon kaltaisiaan.  He saavat voimaa Kristuksesta."

 

Minulla on oma hengellinen koti.  Kiitos Jumalalle siitä.  Perheeni kanssa saamme kokea sen lämpöä ja  raamatullisia anteja.  Kasvamme.  Saamme viedä seurakunnan varastohuoneeseen kymmenyksemme, ja saamme sitä, mitä ei rahalla voi ostaa.

Koko sydämestä olen myös iloinnut siitä, että esimerkiksi patmostilaisuuksissa ympäri Suomen tapaamme eri suunnissa mukana olevia Herran omia.  Olen myös huomannut, että niin sanotut väittelyt ja riidat uskonopeista ovat jäämässä taka-alalle - nyt kristittyjä yhdistää yhtäältä kansamme jumalattomuustaakka ja toisaalta hätä Jumalan kansan tilasta.

On mahtavaa kohdata ja kokea eri suunnista ihmisiä, joille Jumalan asia on tärkeämpi kuin suunnan asia, jotka intoilevat, eivät suunnasta, vaan Kristuksesta.

Olenko jo kokemassa Suomessa sitä, mitä Stanley Sjöberg näki näyssä tapahtuvan Ruotsissa?

Kristittyjen todellinen yhdysside näinä aikoina ei ole suunnan  vaan Hengen yhteys.  Samasta Pyhästä Hengestä syntyneet ja saman Jumalan johdossa kulkevat ihmiset tuntevat vetoa toisiinsa.  Kunhan vain pääsevät vapauteen vuosisataisista ennakkoluuloistaan.

 

Jumala johti kaksi köyhää kokemaan yhdessä Jumalan todellisuutta. Se oli Elian ja Sarpatin lesken elämää, se. 

Köyhästä leskestä tuli köyhän profeetan huoltaja.

Köyhä profeetta toi rikkaat ihmeet köyhään sarpatilaiseen kotiin.

Tämä ei ollut ainoalaatuinen ilmiö Jumalan vainioilla. 

Kaikkina aikoina pääasiallisesti köyhät ovat anneillaan kantaneet suurimman vastuun Jumalan teoista.  Vähäisten sydämissä on Jumalan asia ollut ykkösenä.

 

Näinä päivinä kaatuvat jopa valtionjohtajien istuimet kun ns. Nordea/Panama-skandaali järisyttää itää ja länttä.  Ulkoministeri Soini kuulemma totesi spontaanisti kuullessaan ensimmäisiä tietoja skandaalista: "Voi helvetti tätä ihmisten ahneutta!"  Kristitty mies ei kait käyttänyt vain voimasanaa - ehkäpä lausahduksensa paljasti, mistä Soini käsitti kaiken mammonanhimon nousevan.

Jeesuksen opetuslasten joukko oli semmoista väkeä, että voidakseen suoriutua verojen maksusta, tarvittiin kollektiivista ihmettä: kalaa noutamaan arvokas kolikko Kinneretin pohjasta ja tuomaan se apostolien jalkojen juurelle.

Rikkaat ja mahtavat tulivat Jeesuksen luokse yöllä ja toimittivat kyllä Hänen piinatun ruumiinsa hautaan, mutta eivät he Hänen asiansa alle hartioitaan laskeneet.

Leskellä, joka pisti uhriarkkuun koko omaisuutensa, oli sydämellään Jumalan valtakunnan  asiaa enemmän kuin koko Israelin kansan rikkaiden sydämellä yhteensä.

Paavali sanoo, ettei hänen aikanaan Jeesuksen seuraajien joukossa ollut montaa rikasta ja jalosukuista.  Opetuslasten joukko koostui niistä, jotka maailman mahtavien silmissä olivat halveksittuja ja köyhiä.

Ketkä tänään seuraavat Jeesusta, rakastavat Jeesusta ja Hänen asiaansa ja uhrautuvat sen eteen?

Tiedät vastauksen.

Kun menemme jumalanpalvelukseen, niin harvoja rikkaita ja korkeasti oppineita tapaamme.  He eivät vaivaa itseään Jumalan asioilla, heille tämä maailma on jumalana.

 

Kuitenkaan emme saa elättää ajatusta siitä, että  koska me emme ihmisten mitalla mitattuna ole juuri mitään, me  siksi olisimme turvassa.

Paavali mainitsee työtoverin nimeltä Deemas kolme kertaa kirjeissään.

Ensimmäinen maininta on Kol. 4:14 jakeessa:

Teitä tervehti Luukas, rakas lääkäri, samoin Deemas.

Toinen maininta on Filemon 24 jakeessa, jossa Paavali välittää terveisiä muutamien valittujen joukosta myös Deemakselta.

Kolmas ja viimeinen maininta on 2 Tim. 4:10 jakeessa:

Deemas on tähän nykyiseen maailmaan rakastuneena jättänyt minut ja matkustanut Tessalonikaan.

Voi Paavalia! 

Edellisessä jakeessa hän kannustaa Timoteusta kiirehtimään tulemista luoksensa.  Onko osasyynä se, että valittu veli Deemas on kääntänyt kurssia ja poistunut suureen maailman kaupunkiin?  Jättänyt Paavalin yksin?

Jopa suuren Paavalin varjossa voi joutua lankeemukseen.  Deemas on siitä todiste.  Hänen tiensä kulki Tessalonikaan, jossa oli toimiva Paavalin perustama kristillinen seurakunta.  Emme lue, että Deemas olisi etsinyt tietä seurakuntaan.

On vakavaa elää Kristuksen seuraajana.

 

Miksi tästä kirjoitan?

Olen eri tavoin viime aikoina kirjoituksissani kertonut meille monille yhteisen ja rakkaan Patmos-työn näkymistä, puutteista, tarpeista. Kiitos monille, jotka ovat mahdollisuuksiensa mukaisesti vastanneet.  Uskon, että Herra on vielä vievä tahtonsa täyttymykseen, ja perässä laahaavat taakat  tulevat kevennetyiksi.

Kuitenkin haluan kantaa vastuuta ainakin yhtä paljon sinun hengellisestä elämästäsi. Siksi opetan Eliasta.

Jo Elian istuessa Keritin rannalla ja ihmetellessä puron kuivumista,  Raamatun mukaan Jumala oli ennakkoon huolehtinut siitä, että Hänen profeettansa ei näänny nälkään eikä janoon.  Jumala oli ilmestynyt leskivaimolle ja käskenyt tämän elättää Eliaa. Kun Elia saapui Sarpatiin, oli kaikki jo valmiina.

 

Sinä, joka olet Kristuksen veressä lunastettu, tiedä:

Kaikki elämäsi asiat ovat kaikkineen Jumalan käsissä!

On sanottu, ettei uskon sanakirjassa ole sanaa "sattuma", vaan ainoastaan sellaisia sanoja kuin "johdatus" ja "sallimus".

Olet lävistetyissä käsissä, joissa olevat veriset merkit ovat joutuneet niihin koska nuo kädet puolustavat Sinua kuolemaan saakka!

 

Jatkan tästä viikon, puolentoista kuluttua.  Sitä ennen kirjoitan Sinulle Elian elämän profeetallisista viimeisten päivien esikuvista pitämästäni  opetussarjasta.  Voit tilata sen jos tahdot.

 

 

 

 

Kommentoi "Eero Junkkaala väittää: Tämä on herätyksen vuosi (Elian matkassa – Osa 3)"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  ______     ___     _    _     _____    __   __  
 /_____//   / _ \\  | |  | ||  |  ___||  \ \\/ // 
 `____ `   / //\ \\ | |/\| ||  | ||__     \   //  
 /___//   |  ___  |||  /\  ||  | ||__     / . \\  
 `__ `    |_||  |_|||_// \_||  |_____||  /_//\_\\ 
 /_//     `-`   `-` `-`   `-`  `-----`   `-`  --` 
 `-`                                              
 
 

3 kommenttia "Eero Junkkaala väittää: Tämä on herätyksen vuosi (Elian matkassa – Osa 3)"

Peter 22.4.2016 13.14

Uskon ratkaisuni jälkeen,aloin hakea hengellistä kotia. Olin pian ymmällä ,ajattelin Jeesus herrana ja vapahtajana ja siinä se. Eipä se vaan noin mennyt. Jotkut sanoivat,jollei sinulla ole sitä tai tätä kokemusta, et voi elää täyttä elämää kristittynä. Toiset taas varottivat tälläisestä , sanoivat tiettyjen hengelahjojen kumpuavan pahasta. Niinpä pysyin reformoidussa kansan kirkossa. Olisi hienoa jos alkaisimme keskittyä vaan ainoaan olelliseen JESUM ALLEIN (vain Jeesus) kuten saksaksi sanotaa.

Kaisa hujanen 22.4.2016 13.14

Nyt kysytään uskoa, kun profetaalisista lupauksista ja toiveista huolimatta mitään herätystä ei näy! Jumalan näkymätön, mutta voimallinen valtakunta on sisällisesti meissä tai sitten se ei ole. Nyt on aika kokea voimaa ja johdatusta hengestä ja rukouksesta - siitä huolimatta vaikka kaikki väliaikaisesti - näyttäisi kuivalta. Herra on palaamassa ja hän palkitsee omansa, mutta ensin salaisesti ja sitten julkisesti. Nyt on ojentauduttava ja nostettava päänsä - sen mukaan mitä toivotaan ja tiedettävä: Herra on vaikutusvallassa kuivalla ja virvoittavalla ajalla, sumussa ja valossa. Sitten kun aika on täyttynyt Jumalan kansa korotetaan, mutta ei omassa voimassa, vaan Jumalansa Kirkkauden Lupausten Lunastamiseksi ja Kunniansa Kiitokseksi. Sitten vasta saavat kaikki silmät nähdä kuinka Herra palkitsee omansa kun kenelläkään irralla Herrasta ei enää toivoa ole, vaan kaikki baabelin tukipilarit ja mammonalliset rakenteet ovat sortuneet. Vasta silloin saa Nasaretin miehen seuraajat korvauksen kaikista vaivoistaan - Häneltä, joka jää viimeiseksi ja ainoaksi auttajaksi, toivoksi ja Pelastajaksi. Maranata!Kaikkien kansojen ja jokaisen yksilön Vapahtaja herätyksen ja uneliaisuuden aikoina riittää armo vanhurskaudeksi, jokaiselle, joka jeesusta avuksi huutaa!

"Minä ylistän sinua, Isä,taivaan ja maan Herra, että..." 22.4.2016 13.14

Tämäkö yhteiskunta heräisi? Luopumustako ei tulisikaan? Raamattuun uskoviako ei pidettäisikään yhä hullumpina?

Ei herää! Tulee! Ruvetaan vainoamaan!

Eikö juuri Raamattu vastaa näin? Vai mikä on "tämä sukupolvi"?

Monet heräjävät, sanoo Raamattu Dan. 12:2

"Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen."

puhuen fyysisesti kuolleiden heräämisestä, antaen myös tämän maailman tilasta monissa muissa lopunajan paljastuksissaan kuvan jumalattomien suuremmasta paatumisesta. Mitä se herätys sitten on ihmettelen?? Voiko herätys syntyä ihmisten pitäessä vanhat jumalattomat uskomuksensa ja käytöstapansa ja jopa suurentuen niissä. Voiko herätys syntyä ilman totuuden saarnaamista? Minusta näyttää aika pahalta, kun katsoo tieteen kehitystä, politiikkaa, johtavia uskontoja, jotka kaikki ovat jumalanvastaisia tai oikeastaan Jumalan vastaisia.
Jeesus pelastaa, mutta mistä? Vainko iankaikkisesta kadotuksesta? Yhteiskunta ja ihmiset voivat pitää kiinni valheistaan ja ylpeydestään, kyvystään hallita maailmaa? Kaikkialla on mätää, kaikki osoittautuu perustaltaan synnin syövyttämäksi ja turmeltuneeksi, mutta ihminen ei tunnusta ainoaa, joka on totuus. Jos tunnustaisi, alkaisi kaikki tervehtyä. Monien kohdalla tämä on tapahtunut ja tapahtuu, eli herätystä on. Yhteiskunnan kohdalla olen Raamatun mukainen pessimisti.
Pannaanko siis valot sammuksiin kun on niin pimeää, heh, heh, tai aletaanko laskemaan pelastuneita, että tiedämme onko herätystä?
Todistukseksi-sana löytyy Raamatusta useammasta kohtaa ja meillä on todistus! Mihin se johtaa ei ole meidän vallassamme, toinen uskoo, toinen ei! Onko prosentti niin pieni, että valot täytyy sammuttaa, se ei taida olla meidän päätettävissämme.

"Voi sinua, Korasin! Voi sinua, Beetsaida! Sillä jos ne voimalliset teot, jotka ovat tapahtuneet teissä, olisivat tapahtuneet Tyyrossa ja Siidonissa, niin nämä jo aikaa sitten olisivat säkissä ja tuhassa tehneet parannuksen.
Mutta minä sanon teille: Tyyron ja Siidonin on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin teidän.
Ja sinä, Kapernaum, korotetaankohan sinut hamaan taivaaseen? Hamaan tuonelaan on sinun astuttava alas. Sillä jos ne voimalliset teot, jotka ovat tapahtuneet sinussa, olisivat tapahtuneet Sodomassa, niin se seisoisi vielä tänäkin päivänä.
Mutta minä sanon teille: Sodoman maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sinun."
Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
Matteus 11:21-26

Jukka