http://patmos2.vlu.fi/filebank/blog/authors/fb-share_2_4995-LM_tanaan-profile.jpg Paavalin tekstejä tunteva huomaa oitis otsikon olevan melkein sanatarkkaa lainausta Paavalin Galatalaiskirjeen 3. luvusta, jakeesta 15. Sanatarkasti jae on tällainen: "Veljet, puhun ihmisen näkökulmasta. Ei ihmisenkään vahvistettua testamenttia voi kukaan kumota eikä lisätä siihen mitään."... http://patmos2.vlu.fi/blogi/kirjoitukset/832/ei_ihmisenkaan_vahvistettua_testamenttia_voi_kukaan_kumota Patmos article
Leo Meller
7.4.2016
Leo Meller

Leo Meller on Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).

Ei ihmisenkään vahvistettua testamenttia voi kukaan kumota

 

Paavalin tekstejä tunteva huomaa oitis otsikon olevan melkein sanatarkkaa lainausta Paavalin  Galatalaiskirjeen 3. luvusta, jakeesta 15.  Sanatarkasti jae on tällainen: "Veljet, puhun ihmisen näkökulmasta.  Ei ihmisenkään vahvistettua testamenttia voi kukaan kumota eikä lisätä siihen  mitään."   Huomaat ilmaisun ihmisen näkökulmasta.  Pyhä Henki opettaessaan pelastuksesi lupauksista ja laeista ottaa käyttöön esimerkin ihmisen näkökulmasta.  Esimerkin täytyy olla hyvä ja ihmisen kalleimpaan asiaan - sielun pelastukseen - hyvin liittyvä, kun se kelpaa moiseen tarkoitukseen.  Kysymyksessä on pelastusperintö, jonka Jumala lahjoitti Abrahamille.  Neljäsataa kolmekymmentä vuotta myöhemmin tuli Siinain laki.  Mutta kuten ihmisen näkökulmastakin ymmärretään, kysymyksessä on vahvistettu testamentti, jota ei myöhäisempi laki kumoa.  Testamentti sitoo ja on voimassa.  Jumalan testamentti.  Niin myös ihmisen tekemä vahvistettu maallisen lain ehdot täyttävä testamentti.

Oletko ajatellut testamenttia?

Onko sinulla testamentti?

Käytät omaisuuttasi viisaasti ja Jumalan johdatusta pyytäen niin rakkaittesi, läheistesi ja sinulle sydänasiaksi muodostuneitten hyvien toimintojen tueksi.

Siunaus seuraa tekojasi.

Odotat Herraa Jeesusta tulevaksi noutamaan omansa.

Hyvän huoneenhaltijan tavoin olet hoitanut sinulle uskottua.  Kristuksen palkkioistuimella tuulissa ja pilvissä saat siunauspalkan kylvöstäsi.

Mutta - onko sinulla testamenttia?

Miksi tätä kysyn?

Elämme vastaansanomattomasti Jeesuksen takaisin tulemisen aikaa.  Aikain merkkien sanoma on kuultavissa ja nähtävissä.

Kuitenkin satojen tuhansien, jopa miljoonien kristittyjen elämänlankojen pituus ei yllä elävänä tapahtuvan ylösoton ja muuttumisen kokemiseen.

Kuljemme paratiisiin kuoleman portin kautta.

Emme menetä mitään.  Emme mitenkään ole huonommassa asemassa verrattuna niihin, jotka kuolemaa maistamatta nousevat Herraa Jeesusta vastaanottamaan.

Paavalin tekstejä lukiessa jopa tulee mieleen, että ennen tempausta paratiisiin kuoleman kautta kulkeneet ovat jotenkin kadehdittavassa asemassa.  Miksi Paavali muutoin kirjoittaisi tällaisessa  muodossa opetustansa:

Me, joka olemme elossa ja jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi poisnukkuneiden edelle.

Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin.

Sitten meidät, jotka olemme elossa ja olemme vielä täällä, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin. 

Lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla. 1 TS 4:15-18

Kuolema ei pelota, onhan Kristus  elämän ja kuoleman Herra.

Poisnukkuneet ovat turvassa Herran Jeesuksen  Kristuksen luona. 

Mutta  miten käy omaisuuteni, sen vähänkin joka minulla on, jos lähisukulaisia ei ole?

 

Testamentin tekeminen saattaa tuntua vieraalta ja kaukaiseltakin ajatukselta. 

Kun kristityn taivastoivo täyttyy, kristitty kulkee sellaisen rajan toiselle puolelle, jonne ei viedä mukana mitään  katoavaan maalliseen järjestelmään kuuluvaa.

Ystäväni Pertti Purtsi Purhonen tapasi sanoa: Käärinliinoissa ei ole taskuja. 

Kuitenkin kristitty vie - oikeastaan lähettää - jo ennalta kristillisen varojen käyttönsä kautta  taivaaseen omaisuuttansa.

Ja minä kuulin äänen taivaasta sanovan: "Kirjoita: Autuaita ne kuolleet, jotka tästedes kuolevat Herrassa.  Todella, sanoo Henki, he saavat levätä vaivoistaan, sillä heidän tekonsa seuraavat heitä."  ILM 14:13

Jeesus kehottaa kristittyä käyttämään oikein väärää mammonaa - eli tämän maailmanjärjestyksen pankkien rahoja - tehden sillä ystäviä, jotka taivaassa ottavat hänet vastaan.

Teologit sanovat Jeesuksen opettavan sellaista kirkkauteen saapumisen järjestystä, jonka mukaan ensimmäiseksi tapaamme varoillamme taivaaseen voitetut ihmiset, sitten omaisemme ja rakkaamme, ja vasta sen jälkeen Uuden Jerusalemin istuimella rakkaan Jeesuksemme.  Toki Jeesus on Henkensä kautta kanssamme joka hetki sekä maan päällä, kuolemassa ja rajan ylityksenkin jälkeen.  Mutta tarkoitamme nyt kasvoista kasvoihin tapahtuvia kohtaamisia.

Voitamme ihmisiä Kristukselle kymmenystemme, uhriemme ja antiemme kautta.

Elinpäivinämme.

Mutta mitä teemme, jos kuulumme autuaasti kuoleviin ja jätämme jälkeemme omaisuutta, jota ei vahvistetun testamentin kautta ole määrätty käytettäväksi edelleenkin sielujen voittamiseksi?  

Moni kristitty ei tule ajatellaaksikaan testamentin tekemisen tarpeellisuutta ja se saattaa jäädä kokonaan tekemättä.  Jos lähisukulaisia ei ole, omaisuus menee valtiolle.

Kuvittele hetken, mitä Suomen valtio tekee sinulta jäävillä rahoilla ja omaisuudella?

 

Helsingin Sanomissa kerrottiin 19.1.2016 Raimo Hakkaraisen tapauksesta.  (Kimmo Oksanen Helsinki sai yllättäen miljoonaperinnön.)

Oksasen vaimo oli kuollut häntä ennen.  Pariskunnalla ei ollut lapsia.

Oksanen teki testamentin Helsingin kaupungille, jonka mukaan kolmetoista asuntoa testamentin tekijän tahtona siirtyivät kaupungille.

Perintö tuli kaupungille yllättäen. "Siinä ei ollut  mitään määräyksiä, että miten Helsingin pitää se käyttää", lakimies Pilvi Karhula kaupunginkanslian oikeuspalveluista kertoo Kimmo Oksasen raportoimana.

Miten Hakkaraisen perintö tulee käytetyksi - mitä sillä saa?

Helsingin Sanomien jutusta voi lukea, että 1,7  miljoonalla eurolla "saa vietyä 24 000 lavallista lunta pois kaduilta tai palkattua 22 lääkäriä vuodeksi tai rakennettua 20 metriä metrolinjaa itään kohti Östersundomia."

Kas, kun Raimo Hakkarainen tehdessään testamentin ei jaksanut tai hoksannut nimetä, mihin tarkoitukseen omaisuus käytetään.

Testamentin tekijä antaa - halutessaan - jälkipolville selkeät ohjeet omaisuutensa jakamisesta ja takaa samalla henkilökohtaisen tahtonsa toteutumisen.

Esimerkiksi: jos tahtoo, voi jättää testamentillaan omaisuutensa tai osan siitä lähetystyön hyväksi.

Pekka Haapasaari, Patmos Lähetyssäätiön talousjohtaja, toteaa:

Testamentti lähetystyölle on taivaallinen perintö jälkipolville.  Patmos Lähetyssäätiön sisällyttäminen testamenttiisi on iso päätös ja siksi haluamme, että ihmiselle jää päätöksestä varma olo ja hyvä mieli.  Yleishyödyllisenä järjestönä Patmos Lähetyssäätiön ei tarvitse maksaa veroa testamenttilahjoituksestasi.   Lahjasi tulee kokonaisuudessaan lähimmäisesi hyväksi.

 

Hudson Taylorin 1865 perustama Kiinan sisämaanlähetys on legenda uskonlähetysten maailmassa.  Taylor oli kolmekymmentäkolmevuotias ja hän oli jo työskennellyt Kiinassa useita vuosia uskon varassa lähtiessään perustamaan lähetysjärjestöä.  Yksikään järjestö, seura tai seurakunta ei ollut hänen lähettäjänsä.  Jumala huolehti työmiehestänsä, jolla oli näky koko Kiinan imperiumin voittamisesta Herralle Jeesukselle.

Taylor perusti Kiinan sisämaanlähetyksen.  Perustamisen jälkeen hän voitti työtovereikseen Kiinaan kuusitoista nuorta lähettikandidaattia.   Tarvittavat varat Kiinan työhön  tulivat useinkin tuntemattomilta lahjoittajilta.  Taylor ei tiennyt, mistä tulisi varoja nuorten matkaan ja ylläpitoon  Kiinassa, mutta hän uskoi ja luotti Jumalaan.

Jumala oli mukana.

Eräitä vuosia myöhemmin Kiinan sisämaanlähetyksen palveluksessa oli 1 400 lähettiä!  Kaikki uskon varassa työtä tekeviä. 

Kiinan tilanteen muututtua Taylorin lähetys  laajeni toisaalle Aasiaan.  Jälleen uskon varassa.  Jumala ei pettänyt työntekijöitänsä uusienkaan kenttien suhteen.

Phyllis Thompson on kirjoittanut kokonaisen kirjan Taylorin lähetyksen osaksi tulleista taloudellisista ihmeistä.  Kirja on Proving God, amerikkalaisen painoksen kustantaja on Moody Press (1961).

Kirjassa on myös asiaa liittyen testamentteihin.

Vuonna 1949 joukko australialaisia lähetyskandidaatteja oli lähdössä laivalla KiinaanLaivaan nousemisen hetki lähestyi, mutta edelleenkin vain puolet tarvittavasta matkakassasta oli koossa.  Lähtöpäivänä aamusta lähetyksen tietoon tuli - testamentti.  Testamentissa selkosanaisesti mainittiin, minkälaiseen tarkoitukseen varat on käytettävä.  Kaikki täsmäsi käsillä olevan hätätilanteen hoitamiseksi matkustajien määrää ja kohdetta myöten.

Hämmästyttävää oli, että testamentti oli kirjoitettu ja vahvistettu ennen kuin yksikään nuorista kandidaateista oli syntynyt!

Jumalaosoitti tietävänsä ennalta jopa yhden henkilön tarkkuudella, miten Hän suorittaa työtänsä milloinkin.

Testamentin tekijä oli elänyt vuosia ja kuollut, ja kun hänen viimeinen tahtonsa tuli maksuun, niin testamentin ehdot täyttävä kohde oli juuri tuona päivänä tarpeen paikalla. 

Koskaan ennen tai jälkeen tuon päivän ei olisi ollut vastaavaa tilannetta, johon testamentoidut varat olisi voinut käyttää tekijän tahdon mukaisesti.

 

LEO MELLER

Testamenttilahjoitukset ovat Patmos Lähetyssäätiön tekemälle työlle tärkeitä. Ne muodostavat keskimäärin vajaat viisi prosenttia Patmoksen kokonaistulosta.

Jos tahdot kysyä testamentin tekemisestä tai  tehdä testamentin patmostyölle, ota yhteyttä: Talousjohtaja Pekka Haapasaari  pekka.haapasaari (at) patmos.fi  09-8567 4900

Seuraavan patmospostituksen yhteydessä saat testamenttilahjoittamista käsittelevän esitteen. 

Voit lukea esitteen TÄSTÄ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentoi "Ei ihmisenkään vahvistettua testamenttia voi kukaan kumota"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 _____      ______    ______    ______   _    _   
|  __ \\   /_   _//  /_   _//  /_   _// | || | || 
| |  \ ||   -| ||-   `-| |,-    -| ||-  | || | || 
| |__/ ||   _| ||_     | ||     _| ||_  | \\_/ || 
|_____//   /_____//    |_||    /_____//  \____//  
 -----`    `-----`     `-`'    `-----`    `---`   
                                                  
 
 

Ei kommentteja "Ei ihmisenkään vahvistettua testamenttia voi kukaan kumota"