http://patmos2.vlu.fi/filebank/blog/authors/fb-share_2_4995-LM_tanaan-profile.jpg Suomalainen kristitty liikemies laajensi yritystänsä läntiseen naapuriimme. Kyseinen liikemies oli hyvää tarkoittava ja lupasi patmostyön kohteeseen varoja jopa kokonaisen lähetysaseman rakentamiseen - kunhan Ruotsiin liittyvät suunnitelmat filiaalin perustamisesta toteutuvat ja voittoa tulee. http://patmos2.vlu.fi/blogi/kirjoitukset/823/ilman_rakkautta_voi_antaa_-_ei_voi_rakastaa_ja_olla_antamatta Patmos article
Leo Meller
19.3.2016
Leo Meller

Leo Meller on Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).

Ilman rakkautta voi antaa - ei voi rakastaa ja olla antamatta

Suomalainen kristitty liikemies laajensi yritystänsä läntiseen naapuriimme.  Kyseinen liikemies oli hyvää tarkoittava ja lupasi patmostyön kohteeseen varoja jopa kokonaisen lähetysaseman rakentamiseen - kunhan Ruotsiin liittyvät suunnitelmat filiaalin perustamisesta  toteutuvat ja voittoa tulee. Sananparsi sanoo: pisin matka koko maailmassa on kulkea tuumasta toimeen.  Niin oli myös tämän miehen kohdalla.  Paljon oli sanoja - hyvin vähän tekoja.  Lopulta liikemies oli niin huonoissa kantimissa, että joku tutuksi tullut työntekijämme lähetysasemalta joutui vippaamaan liikemiehelle jokapäiväiseen toimeentuloon tarvittavaa mammonaa.  Noihin aikoihin olin puheyhteydessä liikemieheen.  Järkytyin.  Mies oli muuttunut.  Jumala-suhde oli muuttunut. Liikemies uhosi Jumalaa vastaan.    "Jumala tiesi, että olisin tehnyt suuria patmostyön hyväksi.  Kuvittelin Jumalan laskeneen sydämelleni kohteen Afrikassa, jonka hyväksi tekisin paljon, kunhan menestyisin liikeyrityksessäni.  Miksi Jumala ei siunannut ja avannut rahahanoja? Nyt uskoni on järkkynyt ja Jumala menetti  mahdollisuuden saada suurta apua kauttani." 

 

 

IIRO VIINANEN PUHUI viisaita sanoja Suomen lähitulevaisuudesta. Tässä yksi ex-ministerin lausuma:

- Sitä makaa niin kuin petaa.

Iiro Viinanen tarkoitti paitsi koko kansakunnan tilaa myös yksittäisten suomalaisten kohtaloita.  Jos petaa hyvin, sitä lepää.  On ennakoitava tulevaisuus, suunnistettava oikein ennen kuin voittaa elämän kaarteissa.

Ajankohtainen suomalainen poliitikko julkaisi otsikkoja nostattaneen muistelmakirjansa. Kirjassa todetaan, ettei Suomella ole ollut viimeisissä  kokoomus-pääministereitten johtamissa hallituksissa  johtoa, joka olisi todella pedannut Suomelle tulevaisuutta.  Mitä kokoomuksen taholla rakennettiin, sosdemit repivät rakennetun.  Suurin piirtein näin kirjassa todetaan.

Miksi näitä lainailen?

 

Syyskuun 2015 lopulla Helsingin Sanomien pääkirjoitussivulla käsiteltiin Sipilän hallituksen toimintatapoja.  Tekstissä nostettiin esille seuraava virke:

"Vasta tulevaisuudessa voidaan todeta, toimiko valittu tapa."

Samalla sivulla oli ykköspääkirjoituksen otsikossa tämä teksti:

"Suomen tilanne on synkkä tai synkempi" (29.9.2015).

Onko meillä siis aikaa jäädä odottamaan tulevaisuuden tulemista tietääksemme mihin nykyinen johto kuljettaa Suomeamme?

Vaappuvien ja kaatuvien järjestelmien maailmassa itse kristittynä olen ihmeen onnellinen siitä, että minulla on sekä järkeä päässä että Pyhää Henkeä hengessäni voidakseni tutkia Raamatusta siellä olevia Jumalan asettamia taloudellisen selviytymisen lakeja ja elämisen tapoja, ja sitten - verraten Jumalan sanoja historian todellisuuksiin - todeta, miten ainoalaatuista on, että heprealaiskristillisen uskomme kohteena oleva Jumala on kiinnostunut myös ajallisesta selviytymisestämme eikä vain pääsemisestä Kultakaupunkiin.

Miksi Jumala on aktiivisti kiinnostunut kristityn ihmisen taloudellisesta pärjäämisestä?

Siksi, että Jumala on kiinnostunut  kadotukseen matkalla olevien vielä saavuttamattomien ihmisten tavoittamisesta evankeliumilla.  Tämän tehtävän suorittaminen  maksaa mammonaa.   Sitä ei voida viedä eteenpäin, jos vaikka koko nykyinen talousjärjestelmä sortuu.

Vihollisen bunkkerissa tämä tiedetään. 

Paholaiselle ei riitä vähempi, kuin että kristityt saadaan ulos Jumalan talousliitoista, että heidät tehdään varattomiksi, ja maailmanlähetys jää vaille maksumiehiä ja -naisia.  Tällainen kammottava lopputulos saavutetaan, jos kristitty siirtyy Jumalan talousliitoista tämän maailman mammonaliittoihin.  Lyhyessä ajassa katoaa taloudellinen siunaus kristityn kodista, tulevat odottamattomat rahamenot, terveydelliset vastoinkäymiset, onnettomuudet ja muuta, joka imaisee sitä rahaa, jonka tulisi olla kymmenyksissä ja uhreissa ja anneissa Jumalan käteen asetettua siunaussiementä.

 

Palaan vielä syyskuiseen Hesarin pääkirjoitussivun antiin.

Politiikan ja talouden toimittaja Teemu Luukka kirjoittaa:

"Suomessa riidellään.  Luvuista.

"Toissaviikolla 1,5 miljoonaa ihmistä katsoi, kun pääministeri Juha Sipilä (kesk) yritti avata lukuja.  Hallituksen keskeinen vallankäytön numero on viisi prosenttia.  Sen verran pitäisi yksikkötyökustannuksia laskea...  Prosenteista tuli lihaa ja verta, kun hallitus ilmoitti, että viisi prosenttia tarkoittaa joillekin tuhansien eurojen vuosittaista palkanleikkausta."

Teemu Luukkaan tekstissä oli myös tällainen ilmaisu:

"Sen lisäksi hallituksella on kaksi muuta viisiprosenttista, mutta ei niistä nyt enempää."

Kaksi kertaa viisi prosenttia on kymmenen prosenttia.

Mikä ihmeen "salainen" kymmenen prosenttia?

En pysty sanomaan, mitä Juha Sipilän hallitus tarkoittaa.  En tiedä edes mihin Hesarin toimittaja viittaa todetessaan: "Mutta ei niistä nyt enempää."

Mutta! Olen kristitty, joka uskon Jumalan puhuvan tavalla ja toisella. Kun saarnatuoleissa vaietaan, Jeesus uhkaa että kivetkin puhuvat. Jeesus tarkoittaa kivisydämiä - ympärileikkaamattomia sydämiä - jumalattomia ihmisiä, jotka Bileamin aasin tavalla joutuvat välittämään sanoja, joita voidellut korvat kuulevat ja henki herätetään.

Minä "kuulin" ilmaisun: "Kaksi muuta viisiprosenttista". Henki heräsi, tein yhteenlaskun ja totesin: kymmenen prosenttia - yhtä kuin  kymmenykset!  Ja sitten oli kuin sisimmässä olisi ääni puhunut:

Ottakaa nyt vaari tästä, Jumalan kansa Suomessa!

Ennen kuin vouti tulee ja ottaa pakolla kymmenykset valtion kassaan, alkakaa maksaa kymmenykset Jumalalle. Ja kun vouti sitten tulee kotiinne, on Jumalalla jo käytössä kohdallanne siunauksen  rinnakkaisjärjestelmä, jossa tarpeistanne kannetaan vastuuta!

Eli: Jumalamme puhuu tavalla ja toisella.  Jos vain kuulemme, niin kehotus kiirehtiä talousliittoon Jumalan kanssa seuraa askelissamme ja vaatii ottamaan kantaa.

Hyvä tietää, että Jumalan lupaus siunauksista ei ensisijaisesti liity luonteemme hienouksiin, ei edes pyhityselämämme korkeuksiin.  Jumala etsii lopun ajan temppelinsä rakentamiseen ryhtyviä työtovereita.  Jumala tarvitsee sinun hallinnassasi olevia Hänen varojansa, jotta sielut pelastuvat ja valittujen täysi luku tulee sisään ja - runsaat seitsemän vuotta ylösottosi jälkeen - paholainen sidotaan tuhanneksi vuodeksi ja Israelin kuningaskunta maan  päällä kukoistaa pakanoitten valistukseksi.

 

Olemme kristittyinä todellisen maailmojen sodan näyttämönä tässä kaikessa.

Tiedämme sen Patmos Lähetyssäätiössä.

Patmos on yksi Jumalan  sanalle uskollisia lähetysjärjestöjä Suomessa.    Emme ole paras.   Työntekijämme johdosta alkaen puuttuvat monessa.  Olemme kriittisen riippuvaisia esirukouksista ja Jumalan läsnäolosta.   Meillä on yksi päämäärä: olla kelvollinen palvelija.

Mitä tulee talouteemme, ei ainoakaan kirkkokunta, herätysliike, seurakunta, valtiovalta tai mesenaatti ole sitoutunut vastaamaan kuluistamme.

Jokainen euro - niin, jokainen sentti - tulee Jumalan vaikuttamien tukijoittemme lahjoitus- ja antivaroista. 

Jotkut saavat hengellisen ravintonsa Patmos Lähetyssäätiön kanavilta ja kokevat oikeaksi maksaa kymmenyksensä samaan varastohuoneeseen, josta noutavat oman hengellisen opetuksensa.

Työ elää Jumalan varassa.   Jumalan, joka toimii palvelijoittensa sitoumusten kautta.

Ajoittain Jumala näkee hyväksi asettaa Lähetyssäätiön erilaisten koetusten kohteeksi - kysymyksessä voi olla kurssimme reitti, kenttäsuhteet, päämäärät ja menetelmät ja muuta. 

Olemme tällaisessa tilanteessa juuri nyt.

Vuoden vaihteessa jouduimme sen todellisuuden eteen, että  2015  lopusta uuteen alkaneeseen vuoteen laahasimme perässämme yli 300 000 euron vajausta.

Toteamme, että Radio Patmoksen lähes koko Suomen kattanut kolmen kuukauden toiminta kasvatti merkittävästi tätä  taloustaakkaa.

Kirjoitin tästä ystävillemme ja työn esirukoileville tukijoille.

Ystävät ovat vastanneet anomukseeni.

Mutta - aika kuluu ja myös vuoden 2016 jokapäiväinen työ yli 20 kentällä maksaa.  Laskut on maksettava tästä päivästä ja perässä laahaavaa summaa voidaan lyhentää vain extralla.

Toki olen ensisijaisesti vastuussa minulle Jumalan luottamasta työalueesta Patmoksessa. Mutta olen koko elämäni ollut valtakuntakristitty - opin tämän johtajaltani ja hengelliseltä isältäni  Ensio Lehtoselta.  Hän sanoi:

"Kirkkoja ja herätyksiä ja järjestöjä on lukuisia ja ne kaikki etsivät tukea, koska ne ovat riippuvaisia Jumalasta, joka antaa työmuodoille sekä tukijat että tukijoitten annit.  Mutta työmuoto, joka kadottaa näyn siitä, että se on vain osa Jumalan valtakunnan koneistossa, sellainen työmuoto menettää myös tukijansa - itse Jumala huolehtii siitä."

Kun kirjoitan Suomen kristittyjen kriisistä suhteessa Jumalan talousliittoon, kymmenyksistäsi, uhreistasi ja anneista, kannan taakkaa koko Suomen Siionin puolesta.

Tietysti rukoilen ja uskon, että tämänkin tekstini seurauksena joku - jotkut - saavat sydämellensä tukea Patmos Lähetyssäätiötä sen tämänhetkisessä hädässä. 

Mutta ennen kaikkea - Jumala tuntee sisimpäni ja todistaa sinulle hengessäsi näin olevan - niin, ennen kaikkea minua koskettaa koko Jumalan valtakunnan tarve tässä ja nyt.

Kristityn täytyy löytää kurssi, jossa - Sibeliuksen säveltämää hymniä muistellen - vaakunassamme lukee: "Kulje kansa kohti määrää!"

Määränpäämme on -

MAAILMANLAAJA SIELUJEN VOITTAMINEN JA KRISTUKSEN PALUUN PÄIVÄN JOUDUTTAMINEN SEKÄ RUKOUSTEMME ETTÄ RAHAMME TUKEMINA!

 

Leo  Meller

 

Nettisivustollamme ilmestyy pääsiäisviikon puoliväliin mennessä postitus, joka on lähetetty maanlaajasti patmosystäville Lähetyssäätiön tilasta vuoden vaihteessa 2015/16.  Pyydän, lue kyseinen aineisto.    Kiitos, kun kuuntelet viestiä ja mahdollisuuksiesi mukaisesti annat tukesi. 

 

Mutta muistathan: tärkeintä on talousliitto Sinun ja Jumalan välillä ja se, että annat Jumalan ohjata Sinua juuri sen tai niitten peltosarkojen  työn tukemiseen, jotka Hän valitsee kohdallesi.  Työ on yhteinen Jumalan valtakunnassa - kaikkien uskollisten työmiesten kesken.

 

Jumalalle kiitos Hänen liitoistansa, joiden varassa uskallamme rakkaittemme kanssa huomispäivään ja sen jälkeiseenkin aikaan!

 

 

 

 

 

Kommentoi "Ilman rakkautta voi antaa - ei voi rakastaa ja olla antamatta"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

__    __    ______     _____   _    _             
\ \\ / //  /_   _//   / ___// | || | ||   ____    
 \ \/ //    -| ||-    \___ \\ | || | ||  |    \\  
  \  //     _| ||_    /    // | \\_/ ||  | [] ||  
   \//     /_____//  /____//   \____//   |  __//  
    `      `-----`  `-----`     `---`    |_|`-`   
                                         `-`      
 
 

12 kommenttia "Ilman rakkautta voi antaa - ei voi rakastaa ja olla antamatta"

Erkki Hänninen 22.3.2016 19.10

Vastenmielinen kerjuukirjoitus. Meitä Suomessa on paljon kristittyjä, jotka, ns. vahingosta viisastuneina, emme (enää) anna penninlatia ns. kristilisten sionistien kerjäyksiin! Ällöttävää manipulointia on sotkea Jumala ja bisnes tällä tavoin! Hävetkää, rahanahneet fariseukset!
Teidän menestysteologianne on valhetta!

Liisa 22.3.2016 19.10

Mielestäni Patmoksessa raha-asioista puhuttaessa pitäisi ensin tarkistaa johtajien palkkoja, jotka ovat huomattavasti korkeammat kuin missään muussa suomalaisessa lähetysjärjestössä. On todella outoa, että heille maksetaan palkkoja, joita yleensä on vain yritysjohtajilla. Tästä oli taas viime vuoden puolella faktatietoja tiedotusvälineissä.
Ainakaan minulla, pieneläkeläisellä, jonka tulot eivät yllä kymmenesosaankaan noista summista, ei ole niiden tietojen jälkeen ollut halua uhrata vähiä varojani tuollaisten palkkojen maksuun! Mieluummin annan ne vaatimattomampia palkkoja maksaville, yhtä hyvää työtä tekeville järjestöille.

Raimo Huotelin 22.3.2016 19.10

Kymmenykset Raamatussa olivat ruoasta annettavia kymmenyksiä lakiliiton ajalta ja varastohuone oli ruokavarasto. Kansan tehtävänä oli kymmenyksillään varmistaa papiston jumalanpalvelustoiminta temppelissä.

Uuden liiton apostolien opetuksessa ei koskaan mainita kymmenyksiä. Aabraham ja Jaakob antaessan kymmenyksiä eivät olleet Uuden liiton uskovia eivätkä myöskään fariseukset, joille Jeesus sanoi, "että näitä tulisi noudattaa eikä noitakaan sikseen jättää". Siihen aikaan ihmiset antoivat kymmenykset temppelijärjestelmän tukemiseen, mikä vastasi osaltaan verotusta. Alkukristityille ei tullut mieleenkään antaa kymmenyksiä seurakuntaan.

Uuden testamentin antamisopetus perustuu vapaaehtoiseen ja innokkaaseen antamiseen varojen mukaan. Antamisen kohteena olivat köyhät mm. seurakunnan sisällä, sananpalvelijoiden kannatus ja lähetystyö.

Meidän tulisi varoa, että emme loisi sellaista käsitettä kuin talousliitto, jota voidaan käyttää manipulointiin pelottelemalla ikävillä seurauksilla ellemme noudata sitä. Raamatun mainitsema vapaaehtoinen kylväminen ja leikkaaminen voivat toteutua Hengen johdossa monella tavalla rahallisesti ja ei-rahallisesti.

Mauri rynö 22.3.2016 19.10

Heippa Leo.
Ikävä kyllä en löydä sanoillesi vastinetta UT:sta. Sieltä ei löydy rahalahjan antamisesta mitään määrää, ei yleensäkään rahasta. Siellä kehotetaan vain auttamaan heikompi osaisia tavalla tai toisella. Kymmenykset kuuluivat "vanhanliiton" lakiin minkä Jeesus kuolemallaan poisti.
Joitakin VT:n lakeja jäi "ikuisiksi ajoiksi" ne ovat asia erikseen.

Yleensäkin on hyvin vaarallista lähteä lainaamaan VT:sta mitään jakeita meille pakanoille, melkein kaikki on Jumala tarkoittanut VT:n aikalaisille ja etenkin vain Juutalaisille. Olisit edes näyttänyt yhden hyvän esimerkin, niitä et löydä. Jumala ei tarvitse meidän syntisten rahoja mihinkään. Jumalan sanaa, rehellinen ihminen voi julistaa ilman minkään maan valuuttaa. Meitä ei saa Jumalan sanalla johtaa harhaan, se on suuri synti. Yleensäkin rahalahjat menevät aina vääriin taskuihin. Siunausta Raamatun tutkimiseen. PS. Lesken ropo ei tähän ole selitys.

Mie 23.3.2016 22.08

Ei voi olla totta. Nytkö saa paremmat siunaukset mitä enemmän antaa? Patmoshan on kohta ku vanhan testamentin 'markkinamyyjät'.

Rauno Mäkinen 23.3.2016 22.08

Ottamatta kantaa ko. kirjoitukseen kokonaisuudessaan, kyseisen järjestön työntekijöiden palkoista tekisi mieli todeta seuraavaa. Sen toiminnanjohtaja on lääkäri, samoin järjestössä on muitakin lääkäreitä ja mm. teologisesti "oppineita" työntekijöinä.
Toiminnanjohtajasta esim. voisi kuvitella, että hänen oman alansa palkka olisi suurempi kuin nykyisessä tehtävässä. Tietämättä tarkemmin, luulisi hänen työnsä olevan 7/24 huolehtimista erilaisista asioista ja vastuista, joten työaikaan ja vastuisiin suhteutettuna palkka voi olla hyvinkin kohtuullinen. Vertailun vuoksi täytyisi myös tietää kattavammin muiden vastaavien henkilöiden palkat ja muut edut
ilman, että tarkoitushakuisen oloisesti pidetään esillä vain joidenkin palkkoja. Korkeammista palkoista taitaa muuten mennä noin puolet veroa.

appelsiini 23.3.2016 22.08

Kiitän Luojaani siitä, että sain kymmenysopetusta jo 80-luvulla (enkä tältä ko.taholta alkujaan )olen vajavaisesti ,mutta kuitenkin pitkäjänteisesti saanut antaa omista tuloistani tukea kohteisiin ,joita arvostan. Tämän opetuksen uskomisen vuoksi olen antanut enemmän kuin " lihani" haluaisi mutta iloitsen siitä ,että olen varoillani pieneltä osin saanut olla siunaamassa vähäosaisia , olemalla mukana rahoittamassa raamatunkäännöstyötä jne. Ajattelen ,että kaikki ,mitä minulla on on lahjaa Jumalalta ,ja kiitokseksi voin antaa omastani myös arvostamaani patmostyöhön.

Mauri Rynö 23.3.2016 22.08

Kiitos Leo.
Olen todella hämmästynyt kun julkisit kirjoituksen joka soti sanomaasi vastaan. Koskaan ennen et ole sitä kohdallani tehnyt ja se on ollut minusta väärin. Joskus voi myöntää olleensa väärässä ja palkkio voi olla hyvinkin suuri. Jumala Sinua palkitkoon.

Terttu Johansson 23.3.2016 22.08

Ei uusi liitto (Uusi testamentti) kumoa vanhaa liittoa (Vanhaa testamenttia), vaan täydentää sen. Jeesus sanoo: En minä ole tullut kumoamaan lakia ja profeettoja, vaan vahvistamaan sen.
Kyllä Uudesta testamentista löytyy tosi paljon kehoituksia antaa omastaan ja auttaa apua tarvitsevaa lähimmäistä. Esim. Joh.1kirje 3:17 "Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä." Katso vielä: Jaakobin kirje 2: 14-26

Mauri Rynö 27.3.2016 12.06

Terttu Johansson.
Olet erehtynyt pahemman kerran kun puhut VT: laista. VT:n laki ei ole koskaan kuulunut meille pakanoille, vain ja ainoastaan Juutalaisille. Siinä se kompastuskivesi on. Jeesuskaan ei edes puhunut pakanoille, vain Juutalaisille, kielsi opetuslapsiaankin välttämään pakanoita. Ota Raamattusi esille ja tutustu siihen, kirjoita vasta sitten. Siunausta.

anjou 27.3.2016 12.06

Ihan hyvä blogikirjoitus. Harvoin työssäkäyvä ajatteleekin että hänellä on vain lainassa omaisuus ja se on itse asiassa Luojan ikiomaa. Mellerin mukaan tämän omaisuuden käyttö pelkästään itselle ei tuo siunausta. Joidenkin ohjeiden mukaan kymmenys pitää antaa myös opintolainoistamme ja sos tuistamme? Tätä en tiedä. Sen sijaan meillä on paljon varoja joista voimme luovuttaa. Uutisten mukaan tileillämme makaa miljardi euroa. Lisäksi koskaan vanhenevalla väestöllä ei ollut niin paljon omaisuutta kuin nyt. Kaikkien pitäisi nyt ehdottomasti muistaa testamentata rahansa hyvissä ajoin säätiöille hyvään Luojan käyttöön. Lapsille pitää jättää lakiosa mutta puolet voit testamentata Luojalle jolta omaisuutesi on lainassa. Mitään et saa mukaan. Erityisesti niiden joilla ei ole sukulaisia täytyy testamentata rahansa Luojan käyttöön. Eikä heittää valtiolle hukkaan. Neuvoja saat netistä.

Kari Kivikangas 30.3.2016 15.48

Laki sanoo, että Jumalaa tulee rakastaa mm. kaikin voimin eli myös kaikin varoin ja lähimmäistä kuin itseä - huh huh, kuka ylittää riman... Onneksi Uuden liiton puolella, esim. Johanneksen 1. kirjeessä, kuulutetaan ja selitetään paljon parempaa käskyä: kilvoittelijan tulee rakastaa Sanaa, ei siis katsella itseen ja luottaa omaan jalouteensa vaan kääntää katseensa Jeesukseen. Jumala tahtoo rauhoittaa kilvoittelijan sydämen ja lupaa, että Hänen istuttama hyvä siemen pysyy ja tuottaa satoa, ennemmin tai myöhemmin, tavalla tai toisella. Uskomatonta mutta totta.