http://patmos2.vlu.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_6171-PasiTurunen_small.jpg Olin kerran tulkkaamassa Francis Frangipanea Tampereen vapaakirkossa järjestetyssä pastoriseminaarissa. Erityisesti mieleeni on jäänyt puhe, jossa Jumala tuntui järjestäneen käytännön oppitunnin puhujan sanoman tueksi. Frangipane saarnasi Matt. 14:22–33 jakeista: Opetuslapset ovat yöllä järvellä... http://patmos2.vlu.fi/blogi/kirjoitukset/809/herattakaa_kuolleet%21_uskon_oppitunti_myrskyn_keskella Patmos article
Pasi Turunen
10.2.2016
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on Patmos Lähetyssäätiön toimittaja ja raamatunopettaja. Hän on kirjoittanut kolme kirjaa: "Uskon Puolesta - Ihmisille, joiden mielestä kristinusko on ajattelemisen arvoinen asia" (2011). Jehovan todistajia käsittelevän Vartiotorni - Valtakunta uudessa valossa (Kuva ja Sana, 2005) sekä Homoseksualismi - Rakkautta ja rajoja (Kuva ja Sana 2002) Turunen on yhdessä Petri Mäkilän kanssa toimittanut kirjan "Jumalan sana - inspiroitu ja Erehtymätön (2010).

Herättäkää kuolleet! Uskon oppitunti myrskyn keskellä.

Olin kerran tulkkaamassa Francis Frangipanea Tampereen vapaakirkossa järjestetyssä pastoriseminaarissa. Erityisesti mieleeni on jäänyt puhe, jossa Jumala tuntui järjestäneen käytännön oppitunnin puhujan sanoman tueksi.

Frangipane saarnasi Matt. 14:22–33 jakeista: Opetuslapset ovat yöllä järvellä myrskyn ahdistamina Jeesuksen tullessa heidän luokseen vettä pitkin. "Herra, jos se olet sinä, niin käske minun tulla luoksesi vettä pitkin,” Pietari sanoo. Jeesuksen sanan varassa Pietari astuu, kuten muistetaan, veneen laidan ylitse (ilmeisesti myrskyssä on turvallisempaa olla veneen ulkopuolella Jeesuksen kanssa kuin ilman häntä veneessä…) ja lähtee kävelemään Jeesuksen luokse. Hetken päästä seuraa molskahdus, joka muistetaan halki kirkkohistorian.

Frangipane palautti tämän tutun kertomuskulun kuulijoiden mieliin ja alkoi kuvailla kuinka Jeesus opetti oppilailleen uskoa. Hän ei antanut heidän kokeilla uskon kantavuutta ja veden päällä kävelemistä Galilean järven turvallisissa rantavesissä. ”Jeesus opettaa uskoa viemällä meidät keskellä yötä, keskelle järveä, keskelle myrskyä”, Frangipane sanoi.

Frangipanen juuri kertoessa opetuslapsista keskellä yötä, keskellä järveä, keskellä myrskyä, yleisön joukosta kuuluu naispuolisen henkilön hätääntynyt huudahdus: ”Hei, täällä on yksi rouva kuollut!” Jos oikein tarkkaan kuuntelee suhisevaa vanhaa c-kasettitaltiointia puheesta, saattaa juuri ja juuri kuulla tämän saarnan keskeyttäneen yleisön joukosta kuuluvan huudahduksen.

Ääninauhalla, joka minulla yhä on tallessa, voi aistia syntyvän hämmennyksen, kun hetken hiljaisuuden jälkeen yritän kertoa Frangipanelle mitä on tapahtunut. ”What happened?” Frangipane kysäisee havaittuaan yleisön joukossa syntyneen hämmingin, joka näyttää keskittyvän yhteen kohtaan yleisöä, missä vanha sairaskohtauksen saanut rouva on vaipunut tuhkanharmaana penkkien väliin. ”They say somebody has died…” sönkötin. Frangipane katsoi minuun kysyvästi, ja minä katson yhtä hämmentyneenä takaisin kuin sanoakseni, että älä minua katso tämä on sinun kokouksesi.

Yhtäkkiä olimme keskellä yötä, keskellä järveä, keskellä myrskyä.

Tilanteen luonteen selvittyä Frangipane nykäisi minua hihasta ja riensi puhujalavalta yleisön sekaan. Minä kiiruhdin kannoilla. Oli epäselvää missä vaiheessa vanhus oli saanut sairaskohtauksen, mutta saapuessamme Frangipanen kanssa paikalle vanhan rouvan iho oli kalman kalpea. Kukaan ei yrittänyt elvyttää naista. Ympärille oli kuitenkin kerääntynyt runsaasti pastoreita vaimoineen. Lähinnä oleva naishenkilö yritti kannatella tuupertunutta vanhusta ja sanoi olevansa sairaanhoitaja. Joku kertoi, että ambulanssi oli jo soitettu paikalle. Sitä odotellessa Frangipane ei aikaillut, vaan laski kätensä naisen päälle ja alkoi rukoilla. Ystäväni Antero ”Mooses” Laukkanen sanoi hauskasti tapausta vuosien perästä muistellessamme, että milloinkaan ei ole nähty niin paljon öljypulloja yhdellä kertaa. Onneksi oltiin pastorikonferenssissa. Kuin tyhjästä, ympärille kerääntyneet pastorit vetäisivät esiin öljypulloja taskuistaan ja tarjosivat niitä Frangipanelle joka suunnalta. Minä tulkkasin huolestuneena ja hämmentyneenä Frangipanea, kun hän rukoili, että Herra antaisi naisen hengen palata häneen.

Ja toden totta. Pienen hetken kuluttua väri palasi naisen kasvoille. Hän vetäisi henkeä, avasi varovasti silmänsä ja mutisi jotain, josta en hämmennykseni keskellä saanut selvää. Nainen autettiin Tampereen vapaakirkon aulaan, josta hetken perästä saapuneet ambulanssihoitajat hänet löysivät ja veivät sairaalaan hoitoon.

Palasimme Frangipanen kanssa mikrofonin taakse ja hän jatkoi puhettaan siitä, mihin jäätiin. Lopulta päästiin ”toiselle rannalle”.

En ole lääkäri, enkä sairaanhoitaja, osatakseni vastata epäilijöiden kysymyksiin siitä, oliko nainen todella kuollut. Sen tiedän, että vanhus oli jonkin sairaskohtauksen saaneena tuupertunut penkkien väliin ja saapuessani Frangipanen kanssa hänen luokseen, hän ei näyttänyt hengittävän. Iho oli väritön, harmaa. Jonkun lähellä olleen mielestä hän oli kuollut. Hän virkosi paikallaolijoiden alettua rukoilla hänen puolestaan. Kukin päätelköön siitä mitä itse haluaa.

Oli tarkempi lääketieteellinen diagnoosi kohtauksen laadusta mikä tahansa, tapahtuneen merkitys ei siitä vähene. Mistä tahansa oli kysymys, se sattui juuri Frangipanen puhuessa siitä, kuinka Jeesus opettaa seuraajilleen uskoa viemällä heidät keskellä yötä, keskelle merta, keskelle myrskyä. Meidät Hän vei sinne kesken puheen.

-------

 

Kommentoi "Herättäkää kuolleet! Uskon oppitunti myrskyn keskellä."

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _____      ___      _____     ______  __    __  
 /  ___||   / _ \\   |__  //   /_   _// \ \\ / // 
| // __    / //\ \\    / //     -| ||-   \ \/ //  
| \\_\ || |  ___  ||  / //__    _| ||_    \  //   
 \____//  |_||  |_|| /_____||  /_____//    \//    
  `---`   `-`   `-`  `-----`   `-----`      `     
                                                  
 
 

5 kommenttia "Herättäkää kuolleet! Uskon oppitunti myrskyn keskellä."

Juha Lankinen 12.2.2016 11.01

Nyt olisi jollakin oiva tilaisuus osoittaa uskonsa todeksi ja herättää joulun alla kuollut ystäväni eloon. Toimenpiteen haastavuutta lisää se, että hänet tuhkattiin tammikuun puolivälissä, mutta senhän ei pitäisi olla minkäänlainen este, koska Jeesus herätti jo osittain mädäntyneen Lasaruksen neljän päivän kuluttua tämän kuolemasta, antoi vallan herättää kuolleita ja sanoi, että hänen seuraajansa tulevat tekemään vielä suurempia ihmetekoja kuin hän, joten nyt teillä on tilaisuus tehdä suuri ihme. Herättäminen olisi siinäkin mielessä tärkeä, että ystäväni ei ollut uskossa ja saattaa olla siksi kadotuksessa, vaikka kuuntelikin usein Taivaan ja maan väliltä -ohjelmaa ja oli Pasi Turusen fani.
P.s. Jos onnistutte herättämään kuolleen ystäväni eloon, teen välittömän uskonratkaisun saman tien ja suosittelen samaa myös kaikille tutuilleni. Nyt on mahdollisuus saada Jumalan valtakuntaan kertaheitolla monta uutta jäsentä. Ja vaikka Raamatussa sanotaan, että ihmiset eivät usko, vaikka joku heräisi kuolleista, niin voin vakuuttaa, että uskon, jos saatte herätettyä ystäväni henkiin.

Reko Kauranen 18.2.2016 14.34

lankinen kenties pilkkamielessä kirjoitti mitä kirjoitti. Me emme voi määrätä kuka paranee ja kuka ei, sillä sen tekee JUmala. Ja JUmala johdattaa myös rukoilemaan, eikä välttämättä joka tapauksessa. Kokisiko joku JUmalan johdatusta rukoilla tuollaisen tapauksen puolesta, epäilen. Ja tässä tapauksessa tuntuisi siltä että Jumala ei missään tapauksessa vastaisi tuossa mielessä tehtyyn rukouspyyntöön. Ehkä hän haluaa vastata jollakin muulla tavalla mahdolliseen todelliseen haluun oppia tuntemaan Jeesus. Ja on olemassa yksi hyvä keino, rukoillen lukea UT:a. Paavali sanoi suunnileen näin: Sana on sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, se on se uskon sana jota saarnataan(room 10) Ei siis tarvitse hakea Kristusta taivaasta eikä tuonelasta. Sinulla on sana, jossa kerrotaan mitä Jeesus on tehnyt ja mistä hän on meidät pelastanut

Juha Lankinen 28.2.2016 20.45

Niin, Johanneksen evankeliumissahan Jeesus ei rukoillut lainkaan, vaan huusi: "Lasarus, tule ulos!" Uskovilla on sama auktoriteetti kuin Hänellä, joten nyt tarvitsisin ihmisen, joka ei pelkää käyttää auktoriteettiansa, sillä ihmeiden ja merkkien pitäisi seurata uskovia. Itse en siihen pysty, koska en ole uskossa. Mutta, ihan oikeasti; tuo mummoesimerkki ei ole kovin uskottava. Kuulostaa lähinnä siltä, että hän nukahti kesken kokouksen.

ujohko 28.2.2016 20.45

Reko,

Juhan viiltävä ironia on oikeutettua, samoin tämä:

1. Kuninkaiden kirja 18

22 Elia sanoi silloin kansalle: "Minä yksin olen jäänyt jäljelle Herran profeetoista, kun taas Baalin profeettoja on neljäsataaviisikymmentä. [1. Kun. 19:10]
23 Tuokaa meille kaksi nuorta sonnia. He saavat valita itselleen niistä toisen. Paloitelkoot sitten sen ja pankoot palat polttopuiden päälle, mutta tulta älkööt sytyttäkö. Minä teen samoin toiselle sonnille, panen sen puiden päälle mutta en sytytä tulta.
24 Huutakoot he sitten avuksi omaa jumalaansa, minä huudan Herraa. Se jumala, joka vastaa tulella, on tosi Jumala." Väki huusi yhteen ääneen: "Hyvä!"
25 Elia sanoi Baalin profeetoille: "Valitkaa itsellenne sonneista toinen. Valmistakaa te ensin uhrinne, koska teitä on enemmän. Huutakaa jumalanne nimeä, mutta älkää sytyttäkö tulta."
26 He ottivat sonnin ja valmistivat uhrin. Aamusta keskipäivään saakka he sitten kutsuivat Baalia huutaen: "Baal, Baal, vastaa meille!" Ei kuulunut ääntä, ei tullut vastausta, vaikka he hyppivät paikalle rakennetun alttarin ympärillä. [Hab. 2:19]
27 Tuli keskipäivä, ja Elia pilkkasi heitä sanoen: "Huutakaa kovempaa! Onhan hän jumala, mutta hänellä taitaa olla kiireitä. Jospa hän on pistäytynyt tarpeilleen, vai olisiko hän matkoilla? Ehkä hän nukkuu ja herää kohta."
28 Profeetat huusivat vielä kovemmalla äänellä ja viiltelivät tapansa mukaan itseään miekoilla ja keihäillä, niin että olivat aivan veressä.

Jotkut palvoivat Baalia eli olivat vaihtaneet Jumalan epäjumalaan. Nykyään moinen vaihdos tehdään ilman että vaihdettaisiin palvonnan kohteen nimitystä. Tällaista lahkolaisuuden muotoa kutsutaan nimikristillisyydeksi. Sellaiset seurat tarjoavat mitä milloinkin, mutta aina ovat kinuamassa 'rakkauden lahjaa' - rahaa. Sitä ne eivät selitä miksi ihmeensä, ihmeelliset oppinsa ja tarjoilemansa jumala (ei siis Jumala, vaikka sitä nimitystä käyttävätkin) tarvitsevat rahaa.


Juha,

kannattaako kuolleille esittää tilaisuutta herättää ketään eloon?


Matteus 8

22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa".

Neko 28.2.2016 20.45

Korjaisin sen verran, että tulisi rukoillen lukea Raamattua. Ei pelkästään Uutta Testamenttia. Jumalan sana on koko Raamattu. Pelkän UT:n erottaminen suotavaksi lukemistoksi ei ole oikeaoppista, vaikka monet etenkin herätyskristityt tuntuvat suorastaan halveksuvan VT:n lukemista.

En väitä, että edellinen kommentoija näin tekee. Varmuuden vuoksi kuitenkin lisään suositukseni lukea koko Raamattua, ettei ketään johdeta tahattomasti tässä harhaan.