http://patmos2.vlu.fi/filebank/blog/authors/fb-share_1_6171-PasiTurunen_small.jpg Otsikossa ei ole painovirhettä. On toki tärkeää olla kiitollinen menneestä. Mutta kristityllä on hyvä syy aloittaa edessä oleva tuntematon vuosi kiitoksella. Kiitollisuus ei ensi sijassa ole tunne, vaan hyve. Ihmisestä tulee kiitollinen tai kiittämätön ihminen, kun hän valitsee nähdä elämässään... http://patmos2.vlu.fi/blogi/kirjoitukset/786/kiitos_vuodesta_2016 Patmos article
Pasi Turunen
31.12.2015
Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on Patmos Lähetyssäätiön toimittaja ja raamatunopettaja. Hän on kirjoittanut kolme kirjaa: "Uskon Puolesta - Ihmisille, joiden mielestä kristinusko on ajattelemisen arvoinen asia" (2011). Jehovan todistajia käsittelevän Vartiotorni - Valtakunta uudessa valossa (Kuva ja Sana, 2005) sekä Homoseksualismi - Rakkautta ja rajoja (Kuva ja Sana 2002) Turunen on yhdessä Petri Mäkilän kanssa toimittanut kirjan "Jumalan sana - inspiroitu ja Erehtymätön (2010).

Kiitos vuodesta 2016

Otsikossa ei ole painovirhettä. On toki tärkeää olla kiitollinen menneestä. Mutta kristityllä on hyvä syy aloittaa edessä oleva tuntematon vuosi kiitoksella. Kiitollisuus ei ensi sijassa ole tunne, vaan hyve. Ihmisestä tulee kiitollinen tai kiittämätön ihminen, kun hän valitsee nähdä elämässään kiitoksen aiheita tai olla kiittämätön.

Kiitollisuus on hyve, jota kristityn tulee harjoittaa siinä missä muitakin hyveitä. Siksi Raamattu sanoo: ”Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa” (1 Tess. 5:18).

Kiitollisuus on jotain, jonka voi oppia. Ihmisistä ei tule automaattisesti kiittämättömiä.

Usein elämässämme teemme valintoja kiitoksen ja kiittämättömyyden välillä. Näiden valintojen summana meistä tulee joko kiitollisia tai kiittämättömiä.

Kiitollisuus ei ole tunne, vaan hyve

Kiitollisuus on tärkeä, koska se vaikuttaa niin moneen asiaan ihmisen elämässä.

Stanfordin yliopoiston historioitsija Victor Hanson Davis muistuttaa roomalaisen filosofin ja valtiomehen, Ciceron sanoista: ”Kiitollisuus on kaikkien hyveiden äiti.” Hän on kuvailee hyvin miten kiitollisuus muovaa ihmistä ja liittyy muihin hyveisiin. Davis kirjoittaa:

"Kiitollisuus on osoitus nöyryydestä ja antaa perspektiiviä asioihin. Se on niiden ihmisten arvostamista (joista monet ehkä ovat jo kuolleet), jotka ovat auttaneet meitä tulemaan sellaisiksi ihmisiksi, joita tänään olemme. Ilman tuota kiitollisuutta olemme itseemme käpertyneitä muistinsa menettäneitä narsisteja. Valitettavasti moderni "minä" sukupolvi on unohtanut kiitollisuuden ja korvannut sen uhriutumisen taidolla. Nykyihminen mieluummin syyttää toisia – vanhempia, esi-isiä, omaa maataan, maailmaa yleensä – silloin, kun eivät ole onnellisia, mutta antaa samalla kaiken kunnian itselleen kaikesta, mikä elämässä on mennyt hyvin."

Kiitollisuutta ei pidä sotkea kiitollisuuden tunteeseen. Kiittäminen on Jumalan tahto (1 Tess. 5:18),  eikä Jumalan tahtoa voi tietenkään tehdä vain silloin kun siltä tuntuu.  Jumalan tahdon velvoittaa meitä kaikessa ja tulee ohjata valintojamme arjessa.

Ihminen, joka on oivaltanut kiitollisuuden olevan hyve etsii ja löytää kiitoksen aiheita ja harjoittaa kiitollisuutta. Kiittäessään hänet valtaa kiitollisuuden tunne. Kiitollisuuden tunne seuraa kiittämisestä.

Koska kiitollinen ihminen tietoisesti etsii ympäriltää kiiotksen aiheita hänen huomionsa ei ole siinä mitä häneltä puuttuu. Kiitos, ei valitus, täyttää hänen elämänsä. Kiitollisen ihmisen lähellä on hyvä olla.

Ihminen, joka luulee kiitollisuuden olevan ensi sijassa tunnetta odottaa ensin jotain, mikä saa hänet tuntemaan kiitollisuutta ja kiittää vasta sitten. Koska hänen huomionsa on puuttuvassa tunteesa hän etsii syitä sille miksi häneltä puuttuu kiitollisuuden tunne. Tällöin hän helposti tulee keskittyneeksi asioihin, jotka ovat negatiivisia ja jotka estävät häntä kokemasta kiitollisuutta. Sen sijaan, että hän olisi kiitollinen, hänen mielensä on täynnä kielteisiä asioita ja siksi hänen on vaikea kiittää, koska hän näkee elämässään vain kielteisiä asioita, joista hänen mielestään ei voi olla kiitollinen.

Aloita vuosi kiitoksella

Vuoden 2016 alkaessa rohkaisen lukijoitani harjoittamaan kiitollisuutta. Joidenkin elämässä vuosi 2015 merkitsee ehkä vastoinkäymisiä, joista on vaikea olla kiitollinen. Kiitä siis vuodesta 2016 ja käännä katseesi eteenpäin! Eikö Pyhä Henki kehoittanut meitä Paavalin kautta, että meidän vaeltaa ”unohtaen sen mikä on takanapäin (vuosi 2015) ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessä (2016)”?

Jos kiität jo nyt Jeesusta edessä olevasta vuodesta astut uuteen vuoteen kiitollisella mielellä.

Tee siis vuodesta 2016 kiitoksen vuosi!

"Kiitos, Jeesus, siitä, että..."

Minut oli kerran kutsuttu eräälle lastenleirille puhumaan lapsille. Olen kokenut puhuja ja esiintyjä, enkä jännitä edes TV-kameroiden edessä yleensä. Mutta nyt olin aivan kauhuissani. Minulla ei ollut mitään kokemusta lapsile puhumisesta. 

Joukko lapsia oli valinnut minun luokkahuoneeni, jossa saivat kysellä kaikkea Raamatusta. En ole elämässäni ollut niin kipsissä ja sisäisesti kauhuissani, kuin silloin.

Jotenkin siitä selvittiin. Olin helpottunut, kun huomasin, että on aika lopettaa.

Mutta sitten tuli johtaa lapset yhteiseen päätösrukoukseen. Minulla ei ollut aavistustakaan miten. Kokemukseni mukaan suomalaisia aikuisiakin on tavattoman vaikea saada rukoilemaan ääneen ja yhdessä.

Yhtäkkiä sain ajatuksen: ”Nyt me päätämme ja rukoilemme yhdessä,” sanoin lapsille. ”Rukoilemme jokainen lyhyesti vuoron perään siten,, että jokainen aloittaa sanoilla: ’Kiitos, Jeesus siitä, että…” ja sitten täydennät sen lauseen lyhyesti loppuun.”

Lapset painoivat päänsä rukoukseen ja yksi toisensa jälkeen rukoilivat: ”Kiitos, Jeesus siitä, että…” Se oli yksi koskettavimpia rukoushetkiä, joissa olen ollut. Lasten sydämestä nousevat kiitoksen aiheet olivat täynnä kiitosta elämän pienistäkin asioista - vanhemmista, ystävistä, leiristä, Jumalan sanasta.

Kun vuosi 2016 vaihtuu ja nouset uuteen aamuun aloita se kiitoksella: ”Kiitos, Jeesus siitä, että” ja kiitä Jumalaa jostakin asiasta, joka sinun sydämellesi nousee.

Siitä alkaa hyvä uusi vuosi kiitoksen kanssa.

Tahdon toivottaa sinulle omasta puolestani siunausrikasta uutta vuotta 2016 - Jeesus kirkastakoon itsensä rikkaasti ja rakkaasti elämässäsi.

Sinä olet minun toivoni, Herra,
Herra, minun turvani nuoruudesta asti.
Syntymästäni saakka olet ollut tukeni,
siitä saakka kun kohdusta minut päästit.
Sinulle minä aina laulan ylistystä.
Monelle olen ollut ihmetyksen aihe,
mutta sinä olet luja turvani.
Siksi minun suuni tulvii kiitosta ja alati ylistää ihanuuttasi.
(Psalmi 71:5-8)

 

Kommentoi "Kiitos vuodesta 2016"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  ______   _    _    _    _    __   __   __   _   
 /_   _// | || | || | \  / ||  \ \\/ // | || | || 
 `-| |,-  | || | || |  \/  ||   \ ` //  | '--' || 
   | ||   | \\_/ || | .  . ||    | ||   | .--. || 
   |_||    \____//  |_|\/|_||    |_||   |_|| |_|| 
   `-`'     `---`   `-`  `-`     `-`'   `-`  `-`  
                                                  
 
 

9 kommenttia "Kiitos vuodesta 2016"

kimmo 1.1.2016 0.30

Kiitos Jeesus tästä opetuksesta, alankin nyt etsimään kiitosaiheita, ja niitä alkoi löytymään heti:-)

Minerva 1.1.2016 0.30

Kiitollisuudelle amen, vuoden 1992 käännökselle ei.

On aika nousta miehuuteen ja jättää tällaiset käännökset vaikka kuinka monta komiteaa tai liberaalitiedekuntaa olisi pakottamassa ja painostamassa.

Leena 1.1.2016 0.30

Olipa ihanan raikas ja siunaava teksti!

Kiitos, Pasi, ja hyvää uutta vuotta koko Patmoksen väelle!

Jeesus tulee takaisin 1.1.2016 11.35

Olen samaa mieltä nimimerkillä "Minerva" kirjoittavan kanssa. 92 raamatunkäännös on eksytykseksi. Valittu käännösperiaate henkii omaa aikaansa, eikä alamaisuutta Jumalan muuttumattomalle sanalle. En yhtään ihmettele, että tuntemistani seurakuntalaisista libsut käyttää 92 käännöstä ja terveellisesti vanhoilliset jotakin muita käännöksiä. Siunausta vuodelle 2016, muistakaa lukea Raamattua ja siunata Patmos-työtä ja Patmos-ystäviä!

Annikki Salo 1.1.2016 11.35

Hurskas mummimme tarkkasi meitä lapsenlapsiaan aamuisin, olimmeko nousseet "väärällä jalalla" vai hyvällä. Hän ohjasi meidät kiittämään Jeesusta kaikesta ja myös tulevasta päivästä kaikkineen. Näin eivät päivän haasteet masenna meitä. Ihana rakas Jeesuksemme, Vapahtajamme ja Herramme, on aina kestävä kiitoksemme ilon aihe!

Karel 1.1.2016 16.00

Kiitos minunkin puolestani vuodesta 2015

Tasa-arvo ja uskonnonvapaus eteni vääjäämättä, vaikka sora-ääniä kuului varsinkin eräältä taholta, jonka johtaja oli valmis tuhoamaan kilpailevan uskonnonkin.
Kiitos vuodesta 2016 kun kaatuu kampitusyritykset eduskunnassakin.
2017 on jo sitten poissa tasa-arvon pahin häpeäpilkkukin.

stv 1.1.2016 22.45

Vanhurskaus kansan korottaa, mutta synti esim. homous, abortti ja eutanasia on kansakunnan häpeä, SNL.

Rukoillaan ettei homolaki koskaan toteudu maassamme, koska jos se toteutuu, Jumalan tuomiot tulevat kohtaamaan Suomea varmasti.

-Room.6:23.

-Room.1.

-1.Kor.6

-Ilm.20-22.

-Mark.12.24.

-Joh.14.6.

Kristiina 4.1.2016 9.38

Psalmin 100 sanoilla kiitos Jeesukselle, ainkaikkiselle Pyhälle ja armorikasta Uutta Vuotta kaikille patmotlaisille.

Kiitosuhri-virsi. Kohottakaa riemuhuuto Herralle, kaikki maa.
2 Palvelkaa Herraa ilolla, tulkaa hänen kasvojensa eteen riemulla.
3 Tietäkää, että Herra on Jumala. Hän on meidät tehnyt, ja hänen me olemme, hänen kansansa ja hänen laitumensa lampaat.
4 Käykää hänen portteihinsa kiittäen, hänen esikartanoihinsa ylistystä veisaten. Ylistäkää häntä, kiittäkää hänen nimeänsä.
5 Sillä Herra on hyvä; hänen armonsa pysyy iankaikkisesti ja hänen uskollisuutensa polvesta polveen.

Leena 5.1.2016 8.23

Kiitos Pasi,

Näin se on. Hienoa kun puhutaan ja muistutetaan kiitollisuudesta. Helposti jäämme pohtimaan niitä ikäviä mitä usein kohtaamme elämässä ja toisten ihmisten kautta. Nuorena tuli kerran kirjoitettua kirjoituskilpailussa * tule vastaan hyvin ajatuksin* Paljon en itse kirjoituksesta enää muista kuin tuon hienon otsikon verran mutta se jäi kantamaan ja tunnustuspalkinto jonka taisin saada. On aina saavan puolella kun ajattelee toista ensin.

Siunausrikasta Uutta Vuottta 2016 kaikille ja muistakaamme esirukouksin toisiamme!