Pasi Turunen

Pasi Turunen (TM) on Patmos Lähetyssäätiön toimittaja ja raamatunopettaja. Hän on kirjoittanut kolme kirjaa: "Uskon Puolesta - Ihmisille, joiden mielestä kristinusko on ajattelemisen arvoinen asia" (2011). Jehovan todistajia käsittelevän Vartiotorni - Valtakunta uudessa valossa (Kuva ja Sana, 2005) sekä Homoseksualismi - Rakkautta ja rajoja (Kuva ja Sana 2002) Turunen on yhdessä Petri Mäkilän kanssa toimittanut kirjan "Jumalan sana - inspiroitu ja Erehtymätön (2010).

Milloin Aito avioliitto -kansalaisaloite toimitetaan eduskuntaan?

29.4.2016 Pasi Turunen

Kansalaisaloitetta avioliiton säilyttämiseksi miehen ja naisen liittona (1175) [5] ei vielä ole toimitettu eduskuntaan. Kansalaisaloitelain mukaan aloitteet on toimitettava eduskuntaan (puhemiehelle) 6kk sen jälkeen, kun Väestörekisterikeskus (VRK) on antanut nimienkeräyksestä suoritetun tarkistuslaskelman tuloksen aloitteen vireillepanijoille tiedoksi. Tässä tapauksessa VRK antoi tämän tiedon 3.2.2016. Tarkistuslaskennan mukainen hyväksyttyjen nimien määrä oli 106 195, hylättyjen... Ei kommentteja

Lue koko kirjoitus

Veroparatiisit, Panama-paperit sekä jotain ajatuksia kristityn taloudenhoidosta

14.4.2016 Pasi Turunen

Panama-paperit nostivat keskusteluun veroparatiisit, veronkierron sekä rahanpesun, mutta myös suomalaisten eläkerahat. Veroparatiiseja voidaan käyttää laittomasti ja laillisesti. Monimutkaiset yritysjärjestelyt ja bulvaanien kautta tapahtuva sijoitustoiminta ei tietenkään herätä luottamusta, jos kerran ei ole mitään salattavaa. Veroparatiisit aikaansaavat moraalista paheksuntaa, koska niitä käytetään esimerkiksi rikolliseen veronkiertoon. Lainkuuliainen veronsa maksava kansalainen ajattelee... 11

Sateenkaarilipussa on lopultakin vain yksi väri: Suvaitsematon!

30.3.2016 Pasi Turunen

BREITBART -verkkolehti uutisoi (30.3.2016) seuraavaa: "Marquette yliopisto on päättänyt erottaa professori John McAdamsin virasta, koska tämä tuki oppilasta, joka oli yrittänyt puolustaa näkemystä avioliitosta miehen ja naisen liittona vasemmistolaisen apualisopettajan vaadittua oppilasta vaikenemaan. Syksyllä 2014 nuorempaan opettajakuntaan kuuluva Cheryl Abbate oli sanonut eräälle oppilaalle, joka salaa nauhoitti keskustelun, että tämän puolustus miehen ja naisen avioliitolle ei ollut... 12

On perjantai. Mutta sunnuntai tulee!

24.3.2016 Pasi Turunen

Joka pääsiäinen kuuntelen uudestaan tunnetun edesmenneen baptistipastori J. M. Lockridgen (1913-2000) vaikuttavan pääsiäismeditaation "It's Friday - But Sunday's Comin'". Runossa kiteytyy pysähdyttävällä tavalla koko kärsimysviikon sanoma. Samalla tekstissä on käsittämättömän voimakas toivon viesti. Lockridgen äänellä (ilmeisesti) taltioitu versio löytyy YouTubesta (ohessa). Niitä varten, jotka eivät voi nauttia esityksestä sen alkuperäiskielellä, englanniksi, olen koittanut alle kääntää... 2

Ei ole helppoa antaa anteeksi, eikä aina pyytääkään.

25.2.2016 Pasi Turunen

Anteeksiantaminen on helpommin sanottu kuin tehty. Menneisyydessä koetut vääryydet muistuttavat itsestään helposti vuosienkin jälkeen. Jokin tilanne, lausutut sanat tai teko saattaa laukaista kipeät muistot. Eikä anteeksipyytäminenkään aina helppoa ole. Jeesus ei päästä seuraajiaan helpolla. Olemme itse saaneet anteeksi, siksi meidän myös tulee antaa anteeksi. Isä meidän -rukouksessakin sanotaan: "… anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä... 3

Herättäkää kuolleet! Uskon oppitunti myrskyn keskellä.

10.2.2016 Pasi Turunen

Olin kerran tulkkaamassa Francis Frangipanea Tampereen vapaakirkossa järjestetyssä pastoriseminaarissa. Erityisesti mieleeni on jäänyt puhe, jossa Jumala tuntui järjestäneen käytännön oppitunnin puhujan sanoman tueksi. Frangipane saarnasi Matt. 14:22–33 jakeista: Opetuslapset ovat yöllä järvellä myrskyn ahdistamina Jeesuksen tullessa heidän luokseen vettä pitkin. "Herra, jos se olet sinä, niin käske minun tulla luoksesi vettä pitkin," Pietari sanoo. Jeesuksen sanan varassa Pietari astuu, kuten... 5

Holokaustin kiistäjät historian väärällä puolella

28.1.2016 Pasi Turunen

Suomen Vastarintaliike jakoi Porissa kouluihin holokaustin kieltäviä lappusia, kertoi Iltalehti (IL 27.1.2016). Kansallissosialismia ihannoiva suomalaisliike antoi näin oman panoksensa eiliselle vainojen uhrien muistopäivälle. "Holokausti" (huomaa lainausmerkit) on vastarintaliikkeen jakaman lappusen mukaan valhe ja myytti, propagandaväline Suomen pakottamiseksi monikulttuurisuuteen. Eilen illalla pidin itse puheen Savenvalajan Pajamme holokausti -teemaviikon merkeissä otsikolla "Miksi jotkut... 13

Ovatko uskonnollisten kotien lapset muita itsekkäämpiä?

12.1.2016 Pasi Turunen

Juuri kun oli toivuttu tutkimuksesta, jonka mukaan uskonnolliset ihmiset ovat väitetysti tyhmempiä kuin uskonnottomat (Iltalehti 13.8.2013) paljastuu, että he ovat kaiken kukkuraksi itsekkäämpiä. "Uskonnollisten kotien lapset ovat sekulaarikotien lapsia ilkeämpiä", otsikoi brittilehti The Guardian juttunsa (6.11.2015) yhdysvaltalaisten neurotieteilijöiden viime marraskuussa (2015) julkaisemasta tutkimuksesta. Asiasta uutisoitiin myös Suomessa ainakin Ylen ja Helsingin Sanomien sivuilla." Tuoreen... 10

Kiitos vuodesta 2016

31.12.2015 Pasi Turunen

Otsikossa ei ole painovirhettä. On toki tärkeää olla kiitollinen menneestä. Mutta kristityllä on hyvä syy aloittaa edessä oleva tuntematon vuosi kiitoksella. Kiitollisuus ei ensi sijassa ole tunne, vaan hyve. Ihmisestä tulee kiitollinen tai kiittämätön ihminen, kun hän valitsee nähdä elämässään kiitoksen aiheita tai olla kiittämätön. Kiitollisuus on hyve, jota kristityn tulee harjoittaa siinä missä muitakin hyveitä. Siksi Raamattu sanoo: "Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin... 9

Pariisin terrori-isku: "Jumala on suuri!", "Jumala on rakkaus!" vaiko "Jumalaa ei ole!"?

4.12.2015 Pasi Turunen

Ei ole yhdentekevää mitä ihmiset uskovat Jumalasta. Ei ole yhdentekevää myöskään uskovatko ihmiset ylipäätään Jumalaan. On niitä, jotka uskovat, että Jumala on olemassa, mutta elävät käytännössä niin kuin häntä ei olisi olemassa. Toisaalta on niitä, jotka uskovat, ettei Jumalaa ole, mutta käytännössä elävät ikään kuin hän olisi olemassa. Ensin mainittua ihmisryhmää on joskus kutsuttu termillä "apateistit". He kyllä uskovat Jumalaan, mutta eivät liiemmälti ole hänestä kiinnostuneita, eikä... 14